nnovatief en vooruitstrevend. Zo staat Jotem Waterbehandeling uit Vriezenveen bekend. Niet alleen bij klanten en partners, maar ook als werkgever. Twentse nuchterheid en technologische vooruitstrevendheid maken het bedrijf van Rob Borgerink gewild. Met concrete en praktische systeemoplossingen helpen Borgerink en zijn team tal van waterproblemen de wereld uit.
En de nood is hoog, want zonder dat we het met onze blote ogen kunnen zien, voltrekt zich ondertussen een watersnoodramp. Ons oppervlaktewater blijft meer en meer vervuild, zelfs na zuivering door het waterschap. Dat komt omdat burgers en bedrijven teveel en steeds meer rommel via het rioolwater achterlaten. Chemicaliën, medicijnresten, hormoonresten, plasticdeeltjes, kledingresten... allemaal onzichtbaar, maar microscopisch wel degelijk aanwezig. En van blijvende invloed.
Doeners
Bij Jotem werken duurzame doeners, geen milieufantasten, laat staan groenfanatici. Het team van Borgerink bestaat uit watertechnologen die werken met concrete, houdbare oplossingen. Gewoon met beide benen in de dagelijkse waterpraktijk. Borgerink is glashelder: “Zeggen en doen, dat zijn echt twee heel verschillende zaken. Wij zijn de doeners, we staan voor hoogwaardige engineering, voor concrete waterzuivering. Onze toeleveranciers leveren de randvoorwaarden, terwijl wij gaan over het technologische hart en de totaaloplossing.
Lange termijn staat voorop
“Door het brede pallet aan watertechnieken snel volwassen te maken, kunnen we de hoognodige watertransitie tot stand helpen brengen. Wat dat betreft is ons bedrijf een open boek, we doen wat we beloven. Onze ‘test equipment’ en onze ‘pilots’ laten klanten in de praktijk ervaren dat het gemakkelijk anders kan. Nee, anders móet! We moeten echt totaal anders omgaan met ons water. Voor de toekomst van onze kinderen én kleinkinderen. Voor zuiver water, voor nu en voor later. De lange termijn staat bij ons dus voorop; in relatie tot onze collega’s, onze partners, én onze klanten. Zo willen wij de wereld een stukje mooier maken en achterlaten.”
Wereldwijde waterexperts
“We werken onder andere samen met Wereld Waternet, dat waterexperts wereldwijd inzet om publieke buitenlandse waterbedrijven te ondersteunen met duurzame, integrale oplossingen voor watervraagstukken, “zegt Borgerink. “Zo wordt rechtstreeks en indirect bijgedragen aan de zeventien duurzame doelen van de Verenigde Naties, waarvan tenminste twee zijn gebaseerd op volhoudbaar watermanagement. Tal van andere global goals zijn hier weer aan gerelateerd. Door moderne technieken supersimpel te maken voor de zuivering van rioolwater, proceswater en drinkwater, kan Jotem een oncrete sociaalmaatschappelijke rol vervullen. Een eerlijk waterproduct voor de lange termijn. Zo worden bestaande nadelen omgedraaid naar voordelen voor het leven op Aarde van zowel mensen, dieren als het groen om hen heen. Zuiver water is van hele grote waarde.”
“We moeten echt totaal anders omgaan met ons water”
Innovate Go programma van Novel-T
Samen met sales- en marketingmedewerker Lisanne Schuttert stapte Rob Borgerink in het Innovate GO programma van Novel-T. Schuttert: “We kijken vaak vanuit de technologie, en onvoldoende vanuit het breder gedragen probleem dat deze technologie kan oplossen. Daarmee laten we marktkansen liggen. Tijdens Innovate GO voerden we in een aantal weken stapsgewijs marktonderzoek uit. De eerste periode onderzochten we de kansen voor onze off grid drinkwateroplossing voor afgelegen gebieden in ontwikkelingslanden. Daarvoor voerden we onder andere gesprekken met hulporganisaties. Het bleek dat we niet met hen, maar met de Verenigde Naties in gesprek moesten. En daarvoor moet je eerst een business case kunnen pitchen. We ontdekten bovendien dat de kwaliteit van drinkwater op dit moment minder belangrijk is dan de aanwezigheid van voldoende drinkwater. Onze oplossing komt voor deze afgelegen gebieden te vroeg. Daarom verlegden we onze focus.” Vervolgens keek Jotem naar andere markten. Schuttert: “We toetsten onze oplossing in de industriële wereld en de agrarische branche. Zo herontdekten we de kansen in de Nederlandse bloementeelt. Met diepte-interviews kregen we nieuwe inzichten in de behoefte van die markt. Dat helpt ons bij het formuleren van de juiste waardepropositie.” Borgerink: “Met dit innovatieprogramma hebben we een praktische methode geleerd om meer focus in onze marktstrategie aan te brengen en het marktpotentieel van een product beter te benutten. Dat gaan we in de toekomst zeker vaker inzetten.”
Lees het volledige volhoudbare verhaal van JotemWaterbehandeling op het platform: Makersvoormorgen.