oe goed kennen lokale ondernemers in de gemeente Dinkelland elkaar? Wat gebeurt er binnen de muren van hun bedrijven? Wie zijn de mensen achter deze ondernemers? Deze en andere onderwerpen komen aan bod in het nieuwe magazine Ondernemersmagazine gemeente Dinkelland, dat vanaf maart 2022 twee keer per jaar gratis op de deurmat valt van zo’n 2000 ondernemers.
Het concept
Concepthouder en vormgever Jouke Zomer van Monolith opportunity creators in Vriezenveen bracht in 2018 het eerste Ondernemersmagazine Gemeente Twenterand uit. In september 2020 volgde de eerste uitgave van Ondernemersmagazine Gemeente Tubbergen, dat een coproductie is van drie partners: Jouke Zomer, Brian Brokelman van News Outside in Tubbergen die de acquisitie voor zijn rekening neemt, en Anno Oude Engberink van ZegKracht in Enschede die verantwoordelijk is voor de redactie en coördinatie. Ageloër Joost Lansink vervult de rol van verbinder die samen met Brian contacten legt met ondernemers. Ook deze magazines verschijnen twee keer per jaar. Kernbegrippen die de drie magazines typeren zijn onder meer verbinden, kennis delen, inspireren, ambitieus, eigenzinnig en professioneel. De magazines worden ondersteund en voortgestuwd door het online platform ondernemers-magazine.nl en de bijbehorende social media. Vanaf oktober wordt ook de editie Gemeente Dinkelland in het platform opgenomen.
Elkaar versterken
In de tweede editie van het Ondernemersmagazine Gemeente Tubbergen, dat in april dit jaar verscheen, presenteerde Joost Lansink zich ook met zijn bedrijf Innomads, dat zich bezig houdt met methoden om bedrijven te laten groeien. “Ik kreeg erg veel reacties op dat verhaal en ik hield er klanten aan over. Ik raakte geënthousiasmeerd door Brian Brokelman. Hij is een echte bruggenbouwer en voelt goed aan dat het belangrijk is dat ondernemers meer over elkaar te weten komen. En hoe mooi is het om die verhalen te lezen? Waar is die ander met zijn bedrijf goed in? Welke kennis heeft hij? Zou ik met hem in zee willen gaan? Daar gaat het om. We kunnen elkaar als ondernemers versterken. Dat is dan ook de reden dat ik graag aan dit magazine mijn bijdrage lever.” Brokelman: “Fotografie is hierbij belangrijk. Zo staan op de cover van het tweede nummer van Ondernemersmagazine Gemeente Tubbergen de drie eigenaren van Tasche Staalbouw. Alleen al op die prachtige foto hebben we erg veel reacties gehad. Hij is bedacht door onze vaste fotograaf Frank Visschedijk uit Tubbergen die de bekende en iconische foto van bouwvakkers boven op een stalen balk van een wolkenkrabber in New York als voorbeeld nam.”
Het verhaal erachter
Anno Oude Engberink is de bladmanager en schrijft met zijn team van redacteuren de verhalen. Wie voor een twee pagina’s spread kiest, krijgt de gelegenheid om uitgebreid over zijn onderneming, zijn werknemers en uiteraard zichzelf te vertellen. Waarom deze keuze voor met name verhalen in plaats van advertenties? “Een advertentie kan mooi zijn en een goede functie hebben en daar bieden wij ook ruimte voor,” zegt Brokelman, “maar zegt niks over het verhaal achter de onderneming en de persoon. Het gaat ons juist om de diepgang en onze redactie weet dat goed te verwoorden.”
Kopje koffie?
Ondernemers in de gemeente Dinkelland (zzp’ers, agrariërs en het mkb) kunnen de komende maanden een berichtje verwachten van Brian: “Ik stuur gewoon een appje en leg uit wat we doen en wie we zijn. Wie er oren naar heeft vraag ik of ik langs kan komen voor een kop koffie. En wie weet is het resultaat een mooi verhaal in de eerste editie van Ondernemersmagazine Gemeente Dinkelland.”