uurzaamheid: een hype, een trend of blijvend? Wat is duurzaam eigenlijk? De dikke van Dale geeft (online) aan: langdurend, weinig aan slijtage of bederf onderhevig en het milieu weinig belastend. Zelf heb ik weinig met het woord duurzaam. Duurzame inzetbaarheid stond nog niet zo lang geleden in de top van de management jeuktermen van Nederland.
Soms zou ik willen dat mijn dochter op school ‘ouderwets’ onderricht kreeg; de harde hand. Onze eigen tekortkoming wellicht daarmee projecterend. Dat zou langdurend ander gedrag borgen, maar ongetwijfeld anders dan haar omgeving. Haar omgeving zal haar daardoor mogelijk minder interessant vinden en daarmee helpen wij haar niet, het is niet duurzaam; het past niet meer in de huidige tijdsgeest.
Hoe is dat bij jou? Hoe duurzaam zijn jouw relaties? Of hipper gezegd; je ‘peer group’? Schud je die eens in de zoveel jaar op of laat je je het overkomen? En hoe zorg jij er eigenlijk voor dat jij voor je omgeving niet aan slijtage of bederf onderhevig bent? Vorige week hoorde ik iemand zeggen ‘ik wil een adonis blijven voor mijn partner’. Dat lijkt mij een garantie voor een langdurende relatie. En als we kijken naar de organisatie waar je actief bent? Hoe blijf jij aantrekkelijk voor die organisatie en daarmee de (arbeids)markt?
En zakelijk? Hoe duurzaam is jullie organisatie? Ouderwets zoals ik voor mijn dochter wenste, vol met regels & richtlijnen aangevuld met duurzame aspecten? Of is het hip & happening zoals bij de organisaties van de Braziliaan Ricardo Semler of dichter bij huis de firma Hoppenbrouwers; waar medewerkers alles inclusief hun eigen arbeidsvoorwaarden bepalen. Dat zijn organisaties waar mensen voor in de rij staan om te werken. Oud en nieuw gaan slecht samen, kijk maar eens naar ‘Millennials’ van Simon Sinek op YouTube.
Is een duurzame organisatie een organisatie die langdurig bestaat en niet aan slijtage onderhevig is?
Dat kan niet met een verouderde organisatie die mogelijk al jaren goed loopt, maar hoe lang nog. Is het meest duurzame bedrijf een organisatie die recycled paper gebruikt, afval scheidt of ijzer een tweede kans geeft? Of is dat de zoveelste marketing verpakking van een organisatie? Of is een duurzame organisatie er een die zich aanpast aan de tijdsgeest en daarmee interessant blijft voor nieuw talent? Op die organisatorische ruk vooruit zit je wellicht niet te wachten, maar om je heen zit men niet stil. Wat ga jij doen?
Een boel vragen en de antwoorden zijn bedrijfsspecifiek en vaak niet 1, 2, 3 te geven. In de nabije toekomst voorzie ik dat traditioneel georganiseerde bedrijven ‘achteruitboeren’ omdat ze geen mensen kunnen behouden/ krijgen. Ze zijn gewoon niet sexy genoeg voor de nieuwe generatie. En ik voorzie dat werknemers worden gescreend op de mate van aantrekkelijkheid (kennis, ervaring, gezondheid, ontwikkelbereidheid etc.) voor een organisatie. Dat gecombineerd met contracten van 2 tot 5 jaar vergt iets van jou als werknemer. Kortom werk aan de winkel.
Ook zullen we dit bespreken in de eerste volgende Brandcast! Succes morgen!