terk Techniek Onderwijs slaat een brug tussen onderwijs en het technisch bedrijfsleven op landelijk niveau. Daarvoor wordt jaarlijks honderd miljoen geïnvesteerd in het vmbo, tot en met de zomer van 2024. Binnen subregio Almelo e.o., onderdeel van de STO Twente, kijkt men ook naar de langere termijn met het thema Baanbrekend Leren. Het is een platform dat ook na 2024 overheid, onderwijs en bedrijfsleven dichter bij elkaar moet brengen. Een van de vooruitstrevende ontwikkelingen van Baanbrekend Leren is de app Twente Hybride Leren.
De bedoeling van de app is om bij buitenschools leren, vanuit een centrale agenda, het leerlingen, docenten en stagebegeleiders een stuk gemakkelijker te maken in organisatorische en administratieve zin. Kartrekker van de Twente Hybride Leren app is Judith Gast-Hagen, teamleider vmbo bovenbouw van het Alma college in Almelo en aanjager van de betrokkenheid van het bedrijfsleven met het vmbo. Zij trekt voor de technische ontwikkeling van de app op met Dennis Tuparia, eigenaar van c-o-d-e-s software development.
Praktische en belangrijke tool
De visie van Baanbrekend Leren is ‘samen bouwen aan het Twente van morgen’ door het techniekonderwijs naar een hoger plan te tillen. Judith: “De hybride leeromgeving krijgt hierbij de volle aandacht, want daarmee kunnen, zo blijkt, de doelen in de toekomst beter bereikt worden. Doordat de krachten met de mooiste bedrijven uit de regio gebundeld worden, kunnen leerlingen van het VO via stages en bedrijfsbezoeken de technologische kennis opdoen die nodig is om een goede keuze te kunnen maken voor een mooie technische vervolgopleiding of baan bij de mooiste bedrijven van Twente. Daarnaast kan het primair onderwijs op een vooruitstrevende manier kennis maken met de zeven Werelden van Techniek, die de toepassingsgebieden van techniek en technologie goed in beeld brengen.” Die werelden zijn Mens & Gezondheid, Energie, Water & Veiligheid, Voeding & Natuur, Wonen, Werken & Verkeer, Ontwerp, Productie en Wereldhandel, Digitaal, Media & Entertainment en Hi-tech & Science. Dennis: “De nieuwe app is een mooie en heel praktische tool die binnen de visie en doelstellingen van Baanbrekend Leren een belangrijke rol gaat spelen. Vooralsnog in Almelo en omgeving, daarna in de rest van Twente en wie weet haken daarna ook andere STO-regio’s in Nederland aan.” Bij de ontwikkeling van de app zijn vanuit het onderwijs betrokken het Alma College, het Noordik, scholengemeenschap Canisius, het Zone college en het Omnis College. Vanuit het bedrijfsleven maken Installatiebedrijf Eppink, SMEOT, Hoppenbrouwers Techniek, Hofman Staalbouw, Tasche Staalbouw en vele andere bedrijven in de regio deel uit van de ontwikkelingsfase.
Toepassingen van de Twente Hybride Leren app
De app biedt veel mogelijkheden. Dennis: “Een leerling kiest een buitenschools keuzevak en de school geeft aan wanneer dit vak te volgen is. Dit is zichtbaar voor de school, de docent, het bedrijf in kwestie en de stagebegeleider. Eenmaal aangekomen op locatie registreert de stagebegeleider de aanwezigheid van de leerling. Zo is iedereen in het platform op de hoogte met één druk op de knop. De leerling kan ook andere registraties doen, zoals het opbouwen van een portfolio. Ook docenten kunnen zaken toevoegen, zoals opdrachten en adviezen. En dat geldt eveneens voor stagebegeleiders, die bijvoorbeeld beoordelingen kunnen invoeren.” Judith: “En er is nog meer mogelijk met de app. Zo kunnen stagecontracten door drie partijen snel en juridisch correct worden ingevuld en ondertekend. En zo zijn er veel meer zaken die nu nog offline en vaak omslachtig geregeld moeten worden, terwijl dat die met de app snel en overzichtelijk gedaan kan worden.. Dennis: “Voordeel is dat de app modulair is opgebouwd en dat er eenvoudig toepassingen kunnen worden toegevoegd of gewijzigd.”
“Door de centrale registratie van gegevens kunnen veel zaken gemakkelijker en sneller worden geregeld”
Niet volgen maar registreren
Judith: “In het algemeen kun je zeggen dat de Twente Hybride Leren app voor de vier doelgroepen - dus leerlingen, docenten, scholen en bedrijven - veel zaken gemakkelijker worden en sneller kunnen worden geregeld door de centrale registratie van gegevens. Alles met betrekking tot een leerling is in één oogopslag zichtbaar.” Maar”, voegt Dennis daaraan toe, “belangrijk om te weten is dat de app niet bedoeld is om leerlingen te live te volgen. De leerling wordt geregistreerd door stapsgewijze registraties van iedereen in de keten. De app is dus echt een hulpmiddel. En de app is geen vervanging van persoonlijk contact, integendeel.”
Van pilot naar door ontwikkelen
Op het moment dat het interview met Judith en Dennis plaatsvindt, is het nog zomervakantie. Wat is de status van de app op dit moment? Dennis: “De app is nu nog in ontwikkeling, maar wel in een vergevorderd stadium. Na de zomervakantie, wanneer de stages en keuzevakken weer beginnen, beginnen we met de pilot en na de herfstvakantie wordt de app opgeleverd. Er zullen dan ongetwijfeld veel reacties komen van iedereen die de app gebruikt en dat is dan meteen de start van fase twee, het verder ontwikkelen en organisch laten groeien.” Judith: “Belangrijk voor het welslagen van de Twente Hybride Leren app is wel dat scholen, docenten, leerlingen en bedrijven ook echt meedoen en samenwerken. Maar ik twijfel er niet aan dat dit gaat gebeuren. De reacties tot nu toe zijn louter positief en we zullen zien dat deze app een heel belangrijke bijdrage zal leveren aan het succes van Baanbrekend Leren, wie weet ook in andere regio’s in Nederland. We gaan ervoor!”