n 2013 startten Patrick Kok en Wilfried Arends met De Twentse Accountants en Adviseurs, een accountantskantoor in Ootmarsum, gestoeld op oerdegelijke Twentse nuchterheid, eerlijkheid, betrokkenheid en professionaliteit. De zaken gaan goed. Zo goed, dat het bedrijf niet alleen later dit jaar gaat verhuizen naar een deel van het voormalige klooster Maria ad Fontes in Ootmarsum, ook opende het vorig jaar een aparte financieringstak. En Daniël Van Broeck werd begin dit jaar naast Kok en Arends mede-eigenaar.
We schoven aan bij Niek van Eerden - verantwoordelijk voor de financieringstak voor zowel ondernemers als particulieren - en de al genoemde Patrick Kok. “Financieren is afwijkend van onze standaardwerkzaamheden, een leuke toevoeging,” gaat Kok van start. “Wat je veel ziet, is dat klanten met de volledige boekhouding bij ons komen of met problemen op financieel gebied. Hoe mooi is het dan dat je als accountantskantoor ook financiële hulp kunt bieden evenals interim-management voor bedrijven waar het minder loopt?”
“De kracht van dit kantoor ligt in de toegankelijkheid; lokaal, dichtbij en herkenbaar”
Basisinformatie aanwezig
“Omdat een accountant eigenlijk in de basis alle informatie al heeft, is het voor een klant een plek om zich veilig te voelen. Bij ons delen ze informatie met meer vertrouwen dan bij externen. Bovendien hebben we de kennis in huis en de korte lijnen om ze te helpen bij bijvoorbeeld herstructurering, of om een bedrijf vlot te trekken.” Van Eerden werkte hiervoor bij de Rabobank. “Andere financieringspartijen zie je bijvoorbeeld bij financiering van een pand dat er niet wordt gekeken naar het fiscale of het toekomstperspectief. Dan blijkt later dat een andere vorm of een andere termijn misschien beter zou zijn geweest. Je mist dan de diepgang - en daarom is de overstap naar De Twentse Financiering een bewuste geweest.”
Bewust geen agrarische sector
Bij het accountantskantoor werken nu twaalf mensen. “We zijn actief in heel Nederland. De meeste klanten die bij ons komen, komen via-via. We richten ons niet op specifieke branches en zijn actief voor zowel eenmanszaken als grotere bv’s. Maar we doen bewust geen agrarische klanten, want dat is een speciale tak van sport,” vertelt Kok. “De kracht van dit kantoor ligt in de toegankelijkheid; lokaal, dichtbij en herkenbaar. Daarom hebben we voor deze naam, en ook voor de naam van de nieuwe tak, gekozen. Daarbij zijn we niet afhankelijk van grote partijen, we hebben onze eigen ingangen.” Van Eerden: “In mijn oude werk heb ik te veel meegemaakt dat bedrijven worden gefinancierd onder het mom: dan heb je wat je wilt. Maar dan lopen ondernemers vaak vast in een wirwar van financieringen en structuren. Daar gaan we hier heel anders mee om, veel zorgvuldiger. Doordat we het complete plaatje veel meer in beeld hebben.”
Eerlijk advies
Het is ook zeker niet zo dat ze elke opdracht aannemen. “Als we er op basis van de klant of de situatie niet voldoende vertrouwen in hebben, geven we dat eerlijk aan. De druk ligt er niet zo op. Ook als accountant willen we geen urenfabriek zijn, maar juist eerlijkheid bieden aan de voorkant. We vertellen de klant wat we verwachten dat nodig is. Eerlijk en reëel, betrouwbaar, nuchter.” Toen Kok en Arends begonnen met hun onderneming, hadden ze één ding duidelijk voor ogen: “We wilden geen personeel. Dat is niet gelukt,” lacht Kok. Gegroeid zijn ze met de jaren. “We kregen te veel werk voor ons tweeën. Nu hebben we geen doelstelling meer qua personeel, als het werk toeneemt, neemt het aantal medewerkers ook toe.” Groei waar ze als accountants ook inzicht in hebben bij hun klanten. “We kunnen al een beetje voorspellen wanneer ze gaan groeien. Daar kunnen we op anticiperen, we kunnen vooraf een plan uitstippelen, ook als het om investeringen gaat. Samen met de klant kunnen we het fiscaal en financieel goed aankleden, zodat hij op het juiste moment een stap kan zetten. Bijvoorbeeld door te investeren in een machine, of in nieuw personeel.” “We kunnen ook,” vult Van Eerden aan, “aantonen dat sommige investeringen beter op een later tijdstip genomen kunnen worden of dat ze anders aangekleed moeten worden. We hebben relatiebeheerders voor onze klant en staan zo dicht bij hen. Zo helpen we bij het bepalen van de strategie.”
Over Niek van Eerden
Na een kleine tien jaar bij de Rabobank, waarvan zeven als accountmanager mkb, besloot Niek van Eerden de organisatie te verlaten. “Dat was eind 2020, om mezelf te ontwikkelen. In april 2021 ben ik bij De Twentse terechtgekomen, een organisatie die ik al kende omdat ik hier regelmatig over de vloer kwam.” Nog steeds doet hij zaken mét de Rabobank. “Maar ook met andere financierders, ook in de private sector. Ik ben een soort interimmanager, die helpt bedrijven voort te helpen, te herstructureren. We zijn als De Twentse een voorloper, maar ook andere kantoren zullen dit soort afdelingen gaan oprichten. Ook omdat de banken zich terugtrekken.”