Maatwerk is onze standaard’. Dat is een mooie eerste zin op de website van Tijhof Autotransportsystemen uit Almelo. Ondernemersmagazine vroeg Frank Speelman naar het hoe en waarom van het inmiddels 75 jaar bestaande bedrijf. “Vanaf 2000 zijn we helemaal overgegaan op exclusief autotransport. De rest van de producten die we tot dan nog wel maakten - zoals botentrailers, marktwagens en vooral ook wagens waar glaszetters hun glas op vervoeren (glasresteel) - hadden we daarvoor afgestoten.”
Een paar jaar daarvoor was Tijhof juist begonnen met de productie van aluminium autotransporters. “Dat was in 1994,” vertelt Speelman. Nog steeds is het Almelose bedrijf daar uniek in. “Ze zijn speciaal geschikt voor het B-rijbewijs, tot 3,5 ton laadvermogen. In Nederland zijn we zover ik weet het enige bedrijf dat volledig aluminium opbouwen maakt; in Duitsland en het verdere buitenland zijn nog een paar aanbieders. Maar niet op onze schaal.”
Aluminium en staal
“We bouwen rond de vierhonderd eenheden per jaar; daarvan zijn er ruim driehonderd gemaakt van aluminium, de rest van staal. Aluminium is een stuk lichter dan staal en met een B-rijbewijs ben je beperkt tot 3500 kilo. Dus: hoe lichter de vrachtwagen zelf is, hoe meer je kunt laden. Zeker ook omdat de auto’s steeds zwaarder worden. Elektrische auto’s zijn sowieso zwaarder dan auto’s met een verbrandingsmotor. Transporters van staal zijn vooral voor grotere transporten, van drie auto’s of meer. Aluminium onderdelen zijn nu eenmaal niet zo sterk als stalen. Een ander voordeel van staal boven aluminium is dat het langer meegaat, het is dus duurzamer en minder kwetsbaar.”
Tot in Australië
“Ons transport gaat door heel Europa en soms zelfs erbuiten. We hebben dealers in België, Zweden, Noorwegen en Zwitserland en samenwerkingen in Spanje en Portugal. Daarnaast hebben we een eigen verkoopkantoor voor de Duitse markt. Maar de wereld is klein geworden met internet en videobellen, dus we hebben ook vaste klanten in Roemenië, Slowakije en Kroatië. En zelfs in Australië rijden drie oprijwagens en twee aanhangwagens van ons rond.”
“Mooi product”
“We maken een mooi product en voor onze medewerkers is het ook echt hun product. Het komt regelmatig voor dat onze jongens hun eigen opbouw of aanhangwagen tegenkomen op de weg. Ze herkennen de auto die ze gebouwd hebben of die van hun collega’s. Het gele plaatje met in het rood ‘Tijhof’ achterop is herkenbaar en we hebben een aantal unieke kenmerken: de spoiler achter de cabine, de vloer die erin ligt, de algehele afwerking. Als je een tijdje in het vak zit, dan leer je ze wel herkennen.”
Nieuwe medewerkers gezocht
Over medewerkers gesproken: Speelman kan nog wel wat ‘handjes’ gebruiken, zoals hij dat zelf zegt. “We werken nu met 46 mensen, waarvan het grootste deel in de werkplaats loopt. Het samenstellen en produceren van de oprijwagens en aanhangwagens, maar ook de service en het onderhoud horen erbij. We willen er graag nog zeker vier man bij hebben in de werkplaats. We hebben een mooie club ervaren mensen, maar het ontbreekt wat aan jonge aanwas. Werk blijft er voor ons voldoende, dus wat dat betreft kunnen we zekerheid bieden.”
“Volop kansen”
“Dat er voldoende werk blijft heeft ook te maken met het feit dat we kansen in de markt blijven zien. We groeien nog steeds, betalen marktconform en gaan voor langdurige verbintenissen. Iedereen die iets met auto’s doet, is een potentiële klant voor ons. Niet alleen dealers, maar ook leasemaatschappijen, autopoetsers en sloperijen. Laatst hebben we onderzocht dat zo’n 18.000 auto-gerelateerde bedrijven in het KVK-register staan. En dat is alleen nog maar in Nederland. Kijk je bijvoorbeeld naar Duitsland, dan zie je dat ieder dorp daar wel een garagehouder heeft,” zegt Speelman tot slot.