Als ondernemer wil je eigenlijk maar één ding: zoveel mogelijk groei voor je bedrijf! Wanneer jouw bedrijf eenmaal goed begint te lopen is dat natuurlijk heerlijk, maar het betekent ook dat het ondernemen een andere vorm aan gaat nemen. Misschien heb je bijvoorbeeld voor het eerst een bedrijfspand of personeel om rekening mee te houden. Zit jij in de transitie van start- up naar grote speler? Dit zijn de dingen waar je aan moet denken wanneer jouw bedrijf begint te groeien.
Een goede groothandel
Een bedrijf is niets zonder een goede groothandel, zoals Thermonoord. Bij een groothandel kun je in bulk alles opkopen wat jij voor je bedrijf nodig hebt. Niet alleen dingen om door te verkopen, maar alles wat jouw bedrijf nodig heeft, van de tafels en stoelen, tot pennen en papier tot voldoende wc-papier. Je doet er verstandig aan om het bij één groothandel te houden en te kiezen voor een groothandel die in de buurt ligt, zodat je de mogelijkheid hebt om fysiek langs te gaan. Ook is het prettig als je fijn persoonlijk contact hebt met de medewerkers daar.
De juiste mensen
Wanneer je bedrijf begint te groeien, heb je waarschijnlijk ook meer geld ter beschikking om bepaalde klussen uit te besteden. Taken uitbesteden is een fantastische investering, omdat jij zelf meer tijd overhoudt voor andere zaken binnen het bedrijf en professionals jouw bedrijf naar een hoger plan kunnen tillen. Zo is het bijvoorbeeld een slim idee om een boekhouder in te schakelen als je die nog niet had, of het beheer van de website of de sociale media van jouw bedrijf in handen van een ander te leggen. De laatste twee gevallen kun je aannemen in dienst, of inhuren als ZZP-er.
Zichtbaarheid
Tot slot: hoe groter jouw bedrijf wordt, hoe belangrijker het is dat je je als ondernemer bewust bent van de zichtbaarheid van jouw bedrijf. Een mooie website en sociale media worden belangrijker dan ooit. Door posts op sociale media voor een paar euro te laten sponsoren, kun je meer volgers voor je winnen. Anno 2024 zitten we ook in een echte review-samenleving, dus houdt ook dit in de gaten. Positieve reviews staan ontzettend mooi op sociale media en de website, maar handel ook negatieve recensies netjes af. Met een uitstekende klantenservice kun je meer negatieve recensies in de toekomst ook zo veel mogelijk voorkomen.