en van de disciplines waar Loogisch uit Fleringen de techniek voor je laat werken - zoals de slogan van het bedrijf luidt - is de zorg. Ellen Scholten Linde en Helmich Slütter, respectievelijk Zorgcoach en Sales Consultant Care zijn vertegenwoordigers van deze business unit. Geheel in de geest van deze tijd vond dit interview digitaal plaats.
De divisie zorg is enkele jaren geleden ontstaan vanuit de vraag van zorginstellingen om met één partij te kunnen schakelen als het gaat om techniek. Men zocht een zogenaamde Single Point of Contact voor de zorgmedewerker voor ‘alle’ systemen die men in huis heeft. Loogisch levert al jaren brandmeldinstallaties, telecomoplossingen, toegangscontrole, zorgdomotica, camerabewaking, etc. Het was dan ook niet meer dan logisch dat er speciaal voor de zorg een business unit werd geformeerd die als totaaloplosser naar zorginstellingen kan optreden.
Techniek is middel, geen doel
“Onze klanten zijn verpleeghuizen voor ouderen of gehandicapteninstellingen,” zegt Helmich. “De toenemende werkdruk door de komst van meer ouderen en minder beschikbare collega’s maakt dat technologie werkprocessen kan ondersteunen. Als techniekvertaler maak ik samen met de klant keuzes op technologisch vlak om te komen tot een samenstelling van technieken, die de zorgmedewerker moet helpen om hun werk makkelijker te maken.” De techniek is een middel en geen doel op zich. Vanuit haar rol als zorgcoach zegt Ellen dan ook dat het uitgangspunt van inzet van technologie de bewoner/cliënt én zorgmedewerker moet zijn. Daarom wordt door haar altijd uitgevraagd wat is het doel van de inzet van technologie en hoe kan deze je werk of kwaliteit van leven verbeteren.
Van DECT naar smartphone
Helmich vertelt: “Ons bedrijf adviseert en assisteert zorginstellingen bijvoorbeeld met de transitie die ze moeten maken van de klassieke DECT-set - de handtelefoon - naar smartphones. De smartphone is tegenwoordig de regel, DECT wordt langzaam vervangen. Wij realiseren ons dat het vervangen van een vertrouwd stuk gereedschap niet ‘eventjes’ kan worden gedaan. Soms moet een werkproces aangepast worden. Dankzij de kennis van Ellen, die jaren ervaring opgedaan heeft als verpleegkundige, kunnen we een veranderingsproces benaderen vanuit het oogpunt van de medewerker en niet vanuit de techniek.” Ellen onderstreept dit: “Dit vergemakkelijkt het implementatieproces aanzienlijk.”
Integratie van systemen
De smartphone is maar een klein onderdeel van de totaaloplossing van Loogisch. Techniek maakt het mogelijk om van opzichzelfstaande zorgoproepsystemen over te gaan naar integratie met andere toepassingen op platformen waarbij het beheer wordt uitbesteed. De smartphone is uiteindelijk het afleverpunt geworden waarop wij de zorgalarmering maar ook de intercom, de verbinding met het elektronisch patiëntendossier, de telefonie, brandmelding en zelfs locatiebepaling kunnen koppelen. Voor de zorgmedewerker fantastisch, want die loopt niet meer met verschillende apparaatjes rond. Voor de instelling is dit eveneens fantastisch want de verschillende systemen gaan samenwerken en kunnen worden afgenomen als ‘water uit de kraan’. Open systemen maken flexibiliteit mogelijk en brengen de zorgmedewerker in controle over het wel of niet inzetten van verschillende technieken.
Merkonafhankelijk
“Als system integrator met onze brede technische kennis kunnen we merkonafhankelijk onze klanten adviseren en fungeren als echte partner,” vervolgt Helmich. “Loogisch is eigenlijk overal voor gecertificeerd, voldoet aan de zwaarste privacy wetgeving en de collega’s worden regelmatig verder opgeleid. Allemaal om net dat stukje meerwaarde te kunnen bieden en onze cliënten te kunnen ontzorgen.”
Klant bij de hand nemen
“Kijk,” eindigt Helmich, “Loogisch is een onderneming die meerwaarde ziet in de gestructureerde implementatie van de (zorg)technologie. De techniek op zich is niet onderscheidend genoeg. Alles is tegenwoordig voorzien van een keurmerk of certificaat dus daarin kunnen we ons niet onderscheiden. Waar wij voor staan is het implementeren, het hele traject. Daar besteden we heel veel aandacht aan en we hebben er ook speciaal collega’s zoals Ellen voor in dienst. We nemen de klant echt aan de hand mee en laten zien hoe je ermee moet werken.” Lachend: “Vroeger kwam de directeur bij ons en die ging een telefooncentrale bestellen. Die werd afgeleverd, de telefoniste nam erachter plaats en klaar. Die telefoniste werd helemaal niets gevraagd. Tegenwoordig kan dit niet meer; adoptie ontstaat pas na acceptatie. En zeker in de zorg is daarom begeleiding cruciaal. Alleen dan kan techniek voor je werken!”