30/5/2022

Techniek die samenwerkt met zorgmedewerkers

Loogisch

Helmich Slütter en Ellen Scholten Linde
Johan Koning
Johan Koning
Hengelo | Nederland

Techniek die samenwerkt met zorgmedewerkers

Loogisch

E

en van de disciplines waar Loogisch uit Fleringen de techniek voor je laat werken - zoals de slogan van het bedrijf luidt - is de zorg. Ellen Scholten Linde en Helmich Slütter, respectievelijk Zorgcoach en Sales Consultant Care zijn vertegenwoordigers van deze business unit. Geheel in de geest van deze tijd vond dit interview digitaal plaats.

De divisie zorg is enkele jaren geleden ontstaan vanuit de vraag van zorginstellingen om met één partij te kunnen schakelen als het gaat om techniek. Men zocht een zogenaamde Single Point of Contact voor de zorgmedewerker voor ‘alle’ systemen die men in huis heeft. Loogisch levert al jaren brandmeldinstallaties, telecomoplossingen, toegangscontrole, zorgdomotica, camerabewaking, etc. Het was dan ook niet meer dan logisch dat er speciaal voor de zorg een business unit werd geformeerd die als totaaloplosser naar zorginstellingen kan optreden.

Techniek is middel, geen doel

“Onze klanten zijn verpleeghuizen voor ouderen of gehandicapteninstellingen,” zegt Helmich. “De toenemende werkdruk door de komst van meer ouderen en minder beschikbare collega’s maakt dat technologie werkprocessen kan ondersteunen. Als techniekvertaler maak ik samen met de klant  keuzes op technologisch vlak om te komen tot een samenstelling van technieken, die de zorgmedewerker moet helpen om hun werk makkelijker te maken.” De techniek is een middel en geen doel op zich. Vanuit haar rol als zorgcoach zegt Ellen dan ook dat het uitgangspunt van inzet van technologie de bewoner/cliënt én zorgmedewerker moet zijn. Daarom wordt door haar altijd uitgevraagd wat is het doel van de inzet van technologie en hoe kan deze je werk of kwaliteit van leven verbeteren.

Van DECT naar smartphone

Helmich vertelt: “Ons bedrijf adviseert en assisteert zorginstellingen bijvoorbeeld met de transitie die ze moeten maken van de klassieke DECT-set - de handtelefoon - naar smartphones. De smartphone is tegenwoordig de regel, DECT wordt langzaam vervangen. Wij realiseren ons dat het vervangen van een vertrouwd stuk gereedschap niet ‘eventjes’ kan worden gedaan. Soms moet een werkproces aangepast worden. Dankzij de kennis van Ellen, die jaren ervaring opgedaan heeft als verpleegkundige, kunnen we een veranderingsproces benaderen vanuit het oogpunt van de medewerker en niet vanuit de techniek.” Ellen onderstreept dit: “Dit vergemakkelijkt het implementatieproces aanzienlijk.”

Integratie van systemen

De smartphone is maar een klein onderdeel van de totaaloplossing van Loogisch. Techniek maakt het mogelijk om van opzichzelfstaande zorgoproepsystemen over te gaan naar integratie met andere toepassingen op platformen waarbij het beheer wordt uitbesteed. De smartphone is uiteindelijk het afleverpunt geworden waarop wij de zorgalarmering maar ook de intercom, de verbinding met het elektronisch patiëntendossier, de telefonie, brandmelding en zelfs locatiebepaling kunnen koppelen. Voor de zorgmedewerker fantastisch, want die loopt niet meer met verschillende apparaatjes rond. Voor de instelling is dit eveneens fantastisch want de verschillende systemen gaan samenwerken en kunnen worden afgenomen als ‘water uit de kraan’. Open systemen maken flexibiliteit mogelijk en brengen de zorgmedewerker in controle over het wel of niet inzetten van verschillende technieken.

Helmich Slütter en Ellen Scholten Linde.
Helmich Slütter en Ellen Scholten Linde.

Merkonafhankelijk

“Als system integrator met onze brede technische kennis kunnen we merkonafhankelijk onze klanten adviseren en fungeren als echte partner,” vervolgt Helmich. “Loogisch is eigenlijk overal voor gecertificeerd, voldoet aan de zwaarste privacy wetgeving en de collega’s worden regelmatig verder opgeleid. Allemaal om net dat stukje meerwaarde te kunnen bieden en onze cliënten te kunnen ontzorgen.”

Klant bij de hand nemen

“Kijk,” eindigt Helmich, “Loogisch is een onderneming die meerwaarde ziet in de gestructureerde implementatie van de (zorg)technologie. De techniek op zich is niet onderscheidend genoeg. Alles is tegenwoordig voorzien van een keurmerk of certificaat dus daarin kunnen we ons niet onderscheiden. Waar wij voor staan is het implementeren, het hele traject. Daar besteden we heel veel aandacht aan en we hebben er ook speciaal collega’s zoals Ellen voor in dienst. We nemen de klant echt aan de hand mee en laten zien hoe je ermee moet werken.” Lachend: “Vroeger kwam de directeur bij ons en die ging een telefooncentrale bestellen. Die werd afgeleverd, de telefoniste nam erachter plaats en klaar. Die telefoniste werd helemaal niets gevraagd. Tegenwoordig kan dit niet meer; adoptie ontstaat pas na acceptatie. En zeker in de zorg is daarom begeleiding cruciaal. Alleen dan kan techniek voor je werken!”

Loogisch
Oldenzaalseweg 99, 7666 LG, Fleringen
Ga naar de website
Vond je dit een goed artikel? Help dan het ondernemersmagazine aan 1000 vrienden. Want alleen met behulp van vrienden kunnen wij er voor zorgen dat jij als ondernemer het hele jaar door voorzien wordt van relevante artikelen. Daarnaast krijg je als particulier het magazine 2x per jaar thuisgestuurd en voor bedrijven zijn er nog vele andere extra's. Dus wil je ons ondersteunen kijk dan snel wat wij jou te bieden hebben. Vrijwel iedere euro die binnenkomt, investeren wij in onze journalistiek. Bekijk wie er al vriend of partner zijn.

Alvast bedankt namens iedereen bij Ondernemersmagazine.nl
Ik word vriend
misschien ook interessant

Zilver als slimme investering

Door:
|
Fotografie:
1 min
|
Datum:
10/10/2024

De Kennismail

Ontvang één keer per maand onze nieuwsbrief met de beste verhalen, columns, nieuws en tips.
Bedankt! Jouw inschrijving is ontvangen.
Oops! Er ging iets mis tijdens het versturen van het formulier.

De meest recente nieuwsbrief

Klaar om jouw bedrijf in de schijnwerpers te zetten?

Is jouw bedrijf klaar om extra onder de aandacht te komen? Wil je laten zien waar je dagelijks mee bezig bent zodat andere ondernemers jouw bedrijf en jouw producten of diensten beter leren kennen? Deelnemen aan het Ondernemersmagazine is de perfecte manier om deze doelstellingen te realiseren.
Door mee te doen aan het Ondernemers Magazine Gemeente Tubbergen bereikte ik gericht 2000 ondernemers. Hier hield ik een aantal mooie contacten en nieuwe opdrachten aan over.
Joost Lansink | Innomads
Bedankt voor het invullen van het contactformulier. Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
All Rights Reserved 2020
Designed and build by Monolith opportunity creators