Subsidiemanagement krijgt bij bedrijven te weinig aandacht, daardoor worden kansen gemist.” Ja, natuurlijk spreekt Boy Peters voor eigen parochie. Maar hij is er ook van overtuigd dat hij ondernemingen en organisaties kan helpen. Als het gaat om subsidies voor bouwprojecten, innovatie, transport, industrie en installatie. Want in die vijf takken van sport is zijn Subsidiegroep inmiddels gespecialiseerd.
“Ik ben altijd geïnteresseerd geweest in alles wat met maatschappelijk verantwoord ondernemen, duurzaamheid en de energietransitie te maken heeft. En dan met name de financiële kant. Materie als subsidies is nogal ingewikkeld en daarom laten bedrijven ongewild kansen liggen. Natuurlijk is het bekend dat er bouwsubsidies bestaan, maar een zoektocht op internet leidt niet zelden tot de nodige frustraties, omdat er niet voldoende overzichtelijke en complete informatie te vinden is.”
Eyeopeners
Juist daar is zijn bedrijf voor. “Onze inbreng leidt vaak tot ware eyeopeners. We hebben al zo vaak meegemaakt dat onze betrokkenheid bij bouwprojecten leidt tot echte verrassingen, wanneer duidelijk wordt dat met subsidies veel financieel voordeel valt te behalen. Subsidies en fondsen zijn op Europees, landelijk, provinciaal, regionaal en lokaal niveau en onze subsidiemanagers weten exact welke aanvraag er waar gedaan kan worden. Ze hebben allen hun eigen specialisme en hebben dan ook de knowhow om de meest aantrekkelijke mogelijkheden te benutten, om te voorkomen dat er stapelingen ontstaan.”
Voorkeurspartner
Bouwsubsidie Nederland - waar Subsidiegroep mee is begonnen - is inmiddels betrokken bij zeshonderd projecten per jaar, weet Peters. Ze werken voor zowel mkb-bedrijven als voor multinationals. “Voor architecten, aannemers, vastgoedinvesteerders, woningcorporaties, installateurs, bouwbegeleiders en algemene subsidieadviesbureaus zijn we voorkeurspartner. We hebben voor hen een begeleidende en adviserende rol voor het verwerven van subsidies, maar ook op het gebied van fiscale regelingen en fondsen. Hoe het kan dat we in de meeste gevallen het primaire doel - het behalen van het maximale subsidieresultaat - halen? Omdat we de markt door en door kennen en veel technische kennis in huis hebben.”
Uitbreiden, verbreden én specialiseren
“Iedere advocaat heeft een juridische opleiding als basis, maar ook een specialisatie. Als je je baan kwijt raakt, wil je een HR-advocaat, heb je een moord gepleegd, dan wil je een strafrechtadvocaat,” lacht Peters. “Zo is het ook met subsidies. Als je een pand neer wilt zetten met een duurzaamheidskenmerk kun je het best bij ons zijn. Dat deden we voor Heisterkamp, voor Volvo, voor ReintenInfra. Vanuit die bouwsubsidies kwamen steeds meer aanvragen voor andere subsidies. Zodoende zijn we ons gaan verbreden, maar wel met specialisten. Nu zijn we bijvoorbeeld bezig met de verduurzaming van de UT. Met bouwsubsidies, maar ook met fondsen voor energie en innovatie. Hartstikke leuk.”
Niet voor korte termijn
“In principe stimuleert een subsidie iets waarbij een alternatief duurder is. Wij willen klanten bedienen die wat meer willen betalen om een ervaren specialist te krijgen. Bij ons is het niet zo dat de partner het verhaal op het bureau van de junior gooit, die er dan mee aan de slag mag. Als je mij inhuurt, krijg je mij bij het project. Net als bij mijn collega’s, ervaren specialisten. We kiezen bewust voor klanten die niet voor de korte termijn gaan. Bij ons kunnen ze een abonnement afsluiten zodat wij fungeren als hun subsidieafdeling. En we verdienen onszelf terug, dat blijkt telkens weer.”
Geboren Tukker
“We werken in het leuke deel van Nederland, zeg ik altijd. Van Friesland tot Gelderland, voornamelijk. Maar ook in Brabant, waar we werken voor veel innovatieve bedrijven. We hebben een hoofdkantoor in Oldenzaal en twee vooruitgeschoven posten in Groningen en Den Bosch. De sfeer in dit deel van Nederland spreekt ons het meest aan. Ik ben geboren tukker, geboren in Oldenzaal. Hier geef je elkaar in normale tijden een hand, je kent elkaar allemaal. We hebben ook niet de ambitie om te groeien naar zestig man. Een medewerker of vijftien, dan moet het wel ophouden. Ik kies er liever voor om een bepaalde klant niet te bedienen, dan om tegen de klippen op te groeien.”