amiliebedrijf Ten Brinke Rijssen heeft drie bedrijfstakken: transport, recycling en grondwerken; onlosmakelijk met elkaar verbonden. De drie neven Henk, Freek en Harry runnen samen het bedrijf sinds 2008.
Henk ten Brinke jr. vertelt hoe het familiebedrijf sinds de overname is uitgegroeid van twintig tot negenenveertig man personeel. “We begonnen ooit met het transport van zand en grind, mijn opa begon zelfs met paard en wagen. Later is dit aangevuld met vrachtwagens en vervoerden we ook bouwmaterialen voor de aannemers. Het recyclen van bouw- en sloopafval kwam daaruit voort. Inmiddels verzorgen we zelfs grondverzet, het ontgraven van woningen en bedrijfspanden en bijvoorbeeld de aanleg van riolering en straatwerk.”
Lokaal samenwerken
Ten Brinke werkt voornamelijk in Twente, met Rijssen als middelpunt. “Dat is praktisch en prettig, omdat je vaak met lokale aannemers samenwerkt. Je kent en begrijpt elkaar.” Hij noemt twee recente projecten als voorbeeld. “We werken bijvoorbeeld veel samen met Voortman Steel Construction. Momenteel leggen we de complete erfverharding aan voor een nieuw bedrijfspand van deze organisatie. Waar we ook heel trots op zijn, is de nieuwe parkeerplaats van Müller Transport in Holten. Voor dat terrein van 23.000 vierkante meter zorgden we zowel voor het ontgraven, het storten van puin en zand en de aanleg van bestrating als de installatie van de riolering en de wadi, dus de afwatering.” Ook Roosdom Tijhuis is een vaste lokale partner. “We voeren transportwerkzaamheden uit, grondwerk, riolering en bijvoorbeeld het leveren en plaatsen van infiltratiekratten, voor opvang en hergebruik van regenwater.”
“Bijna alles kan worden hergebruikt”
Van afval naar grondstoffen
Aan de Noordermorssingel heeft Ten Brinke een enorm terrein waar ze bouw- en sloopafval scheiden en verwerken: Ten Brinke Recycling. Allereerst filteren ze daar al het hout, plastic en groot papier uit het afval. Deze materialen worden opgeslagen of verder uitgesplitst. Het restafval gaat op de lopende band, waar magneten het ijzer eruit pikken. Henk wijst naar de machines die schudden en schuiven. “Wanneer het grootste deel van het afval handmatig is gescheiden in papier, gips en afval, gaat het puin over een zogeheten ‘lichtedelenscheider’. Deze scheidt samen met een waterfilter de laatste afvaldeeltjes van het puin.” Hoewel er met afval en bouwmaterialen gewerkt wordt, is de grote en lichte hal netjes opgeruimd. “Na de brand in 2011 hebben we goed nagedacht over het nieuwe pand. We vinden het belangrijk om schoon te werken en hebben de hal zo ingericht dat de ruimte optimaal wordt benut en het er prettig werken is.” Het buitenterrein bestaat uit een grote opslagplaats voor het recyclebare afval en een flinke voorraad grond, bouwzand en grind. “Alle resten van de bouw en sloop komen hier terecht. En bijna alles wordt hergebruikt. Schoon hout voor warmtekracht, bewerkt hout wordt spaanplaat of biobrandstof. We breken de puinbult machinaal, waarna het puin een nieuw leven krijgt als fundering onder bestrating of wegen.”
Drie generaties Ten Brinke
Het begon allemaal met opa Hendrik Ten Brinke: “Mijn opa haalde in heel Nederland hout op voor de klompenmakerij in Enter, toen nog met paard en wagen. Na de oorlog kwamen de vier zonen bij in het bedrijf.” Paard en wagen werden ingeruild voor Amerikaanse trucks en de lading aangevuld met zand en grind. Ten Brinke haalde in die tijd zand uit een eigen zandput, die vervolgens weer werd opgevuld met vuilnis. “Toen kon dat nog”, lacht Henk. In de jaren ’70 kwamen de graafmachines erbij. “De werkzaamheden breidden zich uit, vaak aan de hand van aanvragen. Konden we iets niet, dan regelden we het alsnog.” Zo ontstond door de jaren heen het familiebedrijf dat Ten Brinke vandaag de dag is. “Standaard kan iedereen”, stelt Henk. “Wij willen ons juist onderscheiden door ons vakmanschap en brede inzetbaarheid.”
“We doen voor onze klanten graag een stapje extra”
Bommen opruimen
Een mooi voorbeeld is de aanvraag vanuit Armaex in Rijssen, om grond af te graven bij een bomdetectie. “Dan krab je je wel even achter de oren! Maar we pakten het aan en nu hebben we een speciaal aangepaste graafmachine, voorzien van verstevigde platen en veiligheidsglas. De EOD riep onlangs onze hulp in bij het ontmantelen van een bom, vlakbij de N35. Dit soort acties past bij ons. We doen graag een stapje extra.”
Groeien vanuit mogelijkheden
Toen de stortplaatsen in de jaren ‘80 werden vervangen door verbrandingsovens, moest het afval gescheiden worden. Een mooie kans en daarmee het begin van Ten Brinke Recycling. “Inmiddels hebben we ruim duizend afvalcontainers voor de bouw en sloop in gebruik.” En de toekomst? “We willen groot blijven, maar wel beheersbaar. Onze uitdaging is nu om door te groeien, zonder het overzicht te verliezen.”