uurzaamheid is een breed begrip. In de kern draait het om bestendig omgaan met hulpbronnen. In een duurzame wereld zijn sociale, ecologische en economische aspecten met elkaar in evenwicht. Kersverse, jonge ondernemers hebben het voordeel dat ze met een groene lei kunnen beginnen waarin ecologie en sociaal bewustzijn voor hen centraal staan. Voor de bestaande, traditionele maakindustrie is duurzame ontwikkeling ronduit een uitdaging. Dat vergt ondernemersgeest, verlangt visie op de lange termijn, een blik tot over de horizon. Toch kan een concreet bedrijfsvoorval of een onverwachte marktverandering een onderneming óók spontaan dwingen om juíst de economische aspecten als vertrekpunt te nemen voor meer duurzaamheid.
Dat vertrekpunt nam productiebedrijf Profextru uit Hardenberg, al ruim 60 jaar actief als grote verwerker van – sinds 2003 – gerecyclede kunststof voor klanten in Europa en de rest van de wereld. De duurzame kunststofoplossingen dienen voor oever- en dijkbescherming, als scheidingswanden, en voor gevelbekleding. Directeur Bert Nijhuis (1962): ‘Het thema duurzaamheid komt meer en meer vanuit onze organisatie zelf, vanuit de commerciële afdeling, van toeleveranciers en van klanten. Het bewustzijn groeit, met name door reacties van jonge mensen, die ons bedrijf als interessant ervaren omdat we inzetten op duurzaamheid. Voor hen is het reden om hier te solliciteren. Vanzelfsprekend zijn de mensen hier enorm trots op onze producten en op het feit dat we wereldwijd leveren, van China tot Peru. We willen onze profilering en presentatie naar buiten verder aanscherpen met onze duurzame prestaties. Daar hebben we allerlei plannen voor, zoals met campagnes. Het begint bij de basis goed op orde hebben. En die hebben we.’
Gerecycled erin, circulair eruit
Het moet allemaal passen binnen de cultuur van een bedrijf. Bert: ‘Uiteindelijk zijn we gewoon een fabriek: er gaat iets gerecycled in en komt er circulair uit. We willen mooie producten maken, samen met de klanten de beste oplossing realiseren. Wij zijn heel zuinig op onze medewerkers. Van nature is ons bedrijf goed voor de medewerkers. Wel zijn we vooral nog een mannenbedrijf. Slechts 10 procent is nu vrouw. Gelukkig neemt het aantal vrouwelijke collega’s wel steeds sneller toe. En daarmee onze diversiteit. Ook zetten we vol in op de duurzame inzetbaarheid van onze mensen. Al met al doen we een hoop dingen voor het welzijn van het team. We zitten middenin het proces van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dat gaat stap voor stap. Het speelt dagelijks op de achtergrond een rol, maar we zijn vanzelfsprekend niet alleen met duurzaamheid bezig. Onze uitgangspositie is goed. Wel doseren we dit thema, afhankelijk van het type markt of soort klant. Daar waar het bruikbaar is, daar vertellen we het. En vergeet niet dat we in bepaalde markten niet rechtstreeks aan eindgebruikers leveren, maar aan de verwerkers in de bouw of een andere sector, één of twee schakels eerder in de totale waardeketen. De LCA en CO2-voetafdruk van onze oplossingen zijn al een paar jaar beschikbaar. Die communiceren we actief in de overheidswereld. Daarbuiten geldt: waar het bruikbaar is, daar vertellen we het. Door nog meer in te zetten op recyclebaarheid kunnen we blijven scoren, ook in het licht van de duurzame doelen voor 2030 en 2050.’
Lees het volledige volhoudbare verhaal van Bert Nijhuis op het platform:
www.makersvoormorgen.nl #De wereld verdient jouw verhaal