ndré van der Loo (1974) van petflessenproducent Dumocom in Almelo is een kleurrijk “mensenmens”. Door als DGA dagelijks heel dicht bij de vloer van de productie te blijven staan, weet hij de organisatie flexibel en klantgericht te houden. People ten behoeve van Profit én Planet. Elke medewerker probeert hij in zijn of haar kracht te zetten. Soms is daarvoor een confronterende stijl of aanpak nodig. Zijn “roodkleurige”, gedreven persoonlijkheid kan dan al redelijk dominant overkomen. Toch blijft André telkens het gesprek aangaan, de dialoog opzoeken, zich verdiepen in hoe kleurrijk een ander mens of klant is. Door steeds de feiten centraal te stellen en niet de emotie of de persoon, weet hij zijn succesvolle onderneming behoedzaam te laveren door plotselinge marktveranderingen of langs kapende concurrentie. André: ‘Met de juiste mensen zetten we in op inhoud, zoeken we verdieping’.
Dumocom heeft in het verleden een aantal maal aan de rand van een faillissement gestaan. Nu is zijn bedrijf uitgegroeid tot florerende nichespeler in zijn branche. Dit jaar wordt het beste jaar ooit, terwijl de concurrentie te maken heeft met krimp. André maakt het zichzelf niet gemakkelijk door zijn welhaast tegendraadse aanpak om problemen op te lossen én kansen te grijpen. Maar, door vast te houden aan zijn eigen opvattingen en tegelijkertijd open te blijven staan voor de mening van anderen, heeft hij de basis gelegd voor het gezamenlijke succes. Het bracht André persoonlijke vrijheid.
Kleurrijke individuen
Het bedrijf van André is een bedrijf van echte doeners: ‘We maken petflessen en willen daar vooral niet al te moeilijk over doen. Toen ik hier in 2010 begon was er geen kwaliteitssysteem. Dus daar heb ik als eerste mijn tanden ingezet. Het team heeft dat in recordtijd voor elkaar gekregen. Daarna merkten we dat als het door toenemende klantvraag spannend werd en de productie dus onder druk kwam te staan, we als team tòch de neiging hadden om terug te vallen in oude gewoonten, methoden en systemen. Bewust of onbewust gebeurde dat met als argument: “Er moet toch snel worden geleverd? Dus doe even niet moeilijk, nú geen verandering of vernieuwing!”. Dumocom levert maatwerk, zet bewust in op flexibiliteit op basis van kleine, wisselende oplages in tal van vormen en maten petflessen. De klantwens staat volledig centraal. Per definitie houdt een productiebedrijf niet van veranderingen. Voor werken in een fabriek heb je ook een bepaalde mentaliteit nodig, een bepaald type persoon. We moesten af van onze oude, verstikkende bedrijfscultuur, van vastgeroeste afdelingen en vergroeide disciplines, van heilige huisjes en armzalige koninkrijkjes. Alles bij elkaar had het een negatieve invloed op onze productie én kwaliteit. Helaas ook op onze klantenrelaties. En daarmee op de prestaties van het totale bedrijf. Met alleen een kwaliteitssysteem kwamen we zo dus niet echt verder. Het zat dieper, diep in de bedrijfscultuur.’ Een mentaliteitsomslag bleek noodzakelijk. En die is nu weer nodig. Het is immers nooit klaar. Verandering is de enige constante.
‘We leven in één van de rijkste landen ter wereld, dat geeft ons gezamenlijk een grote verantwoordelijkheid’ – André van der Loo, Dumocom in Almelo
Verandertraject
De grootvader van de marketing, Peter Drucker, voorspelde het al: “Culture eats strategy for breakfast”. Dit is echt waar, zo heb ik ervaren. We zijn toen met het totale team aan tafel gaan zitten. Door met elkaar te praten, hardop van gedachten te wisselen, door zaken uit te spreken en te benoemen, door mensen ruim aan het woord te laten, kom je steeds dichter bij elkaar. Dan raak je vanzelf aan wat een team bindt en scheidt, aan wat de waarden en normen in de organisatie zijn, aan hoe kleurrijk onze organisatie wel of niet is. Hoe benaderen we onze klanten? Wat is onze reputatie in de markt? Hoe snel spelen we in op ontwikkelingen? Dan raak je aan de kernkwaliteiten van dit bedrijf en van onze mensen. Je komt uit bij het complete kleurenpallet van dit team individuen. Dat veranderingstraject heeft ons als organisatie heel veel gebracht. Zoals broodnodige innovaties, waaronder de industrieel afbreekbare petfles. Ik vond dat we het gewoon móesten kunnen. Vanaf de eerste dag hier ben ik ermee bezig geweest. Als enige in de markt zijn wij klaar voor de duurzame keuzes van onze klanten. We leven in één van de rijkste landen ter wereld, dat geeft ons gezamenlijk een grote verantwoordelijkheid.’
Onafhankelijke vrijheid
Dumocom is klaar voor de duurzame wereld van morgen. Als ondernemer blijft André werken aan een zo onafhankelijk mogelijke positie van zijn bedrijf in de markt, zowel ten opzichte van klanten als financiers. Zo heeft André meer en meer vrijheid gecreëerd voor hem als DGA. Met de recent toegetreden directeur doet hij een stap op zij, om door te gaan met innoveren, in lijn met waar zijn hart ligt. Dit jaar wordt het beste jaar ooit voor zijn onderneming. Van bijna failliet bedrijf, tot toekomstbewuste bedrijf met oog voor mens én milieu. Door aan de continuïteit te blijven werken kan hij dankzij gezonde winstgevendheid zijn organisatie met een gerust hart overlaten aan zijn opvolger. André vindt het belangrijk dat je ook als directeur of eigenaar, je eigen positie ter discussie stelt: ‘Als je dat van je medewerkers verlangt, waarom dan niet van jezelf?’
Lees het volledige volhoudbare verhaal van André van der Loo op het platform:
www.makersvoormorgen.nl #De wereld verdient jouw verhaal