n het magazine met themanummer talent komt naar voren dat ondernemers hun talent aanspreken wanneer ze beginnen met ondernemen. Ze doen iets wat ze leuk vinden en ze hebben passie voor het vak. Vaak rollen ze ergens in en ontwikkelen voor een onderdeel van het ondernemerschap een passie. In podcasts en interviews die je hoort en leest over succesvolle ondernemers valt mij vaak op dat gelauwerde ondernemers altijd zeggen: Gewoon doen. Je moet gewoon beginnen. Dus loop je al langer rond met een idee in je hoofd dan is dit hét moment om aan te pakken want anders ben jij straks degene die over de zoveelste briljante start-up zegt: Dat idee heb ik al jaren geleden bedacht.
Maar hoe begin je dan met ‘gewoon doen’? Dat vraag je jezelf dan af. Gewoon beginnen is dan ineens ook maar een loze kreet. Want waar begin je aan? En dan bedoel ik het letterlijk en figuurlijk. Ten eerste moet je een goed idee hebben. Geloof het of niet maar ondernemersverhalen over grootse inzichten en openbaringen zijn achteraf leuke verhalen om investeerders over de streep te trekken maar zijn in het echt heel erg zeldzaam, gesimplificeerd of gewoon achteraf bedacht. Veel ondernemers weten dat ze willen ondernemen en gaan vanuit daar op zoek naar een idee. Want voordat ‘HET IDEE’ op tafel komt zijn er al zeker duizend onhaalbare ideeën door het hoofd van de ondernemer gegaan. Toen Travis Kalanick 800 dollar moest betalen voor een chauffeur vroeg hij zich af hoe het goedkoper kon. - Het begin van Uber. Je begrijpt dat dit niet zijn eerste idee ooit was. En ook dat hij niet de volgende dag Uber inschreef met als doel het bedrijf Uber zoals het nu is.
Hoe begin je?
Ga je eerst een vak leren of bestel je meteen apparatuur en zie je wel waar het schip strand? Je kunt ook een idee hebben maar weten dat je het nooit alleen zult kunnen maken. Ga je dan op zoek naar partners? Gewoon doen kan voor iedereen iets anders zijn want deze vragen hebben voor iedereen een ander antwoord. Aan het ‘gewoon doen’ gaat vaak dus al een heel proces vooraf. Van het ontwikkelen van het idee tot en met marktonderzoek en vooral het dromen over een goedlopende organisatie. Gewoon doen kan zeker een motivatie zijn om van start te gaan. Want je loopt al een jaar met dit idee in je hoofd. Maar begin alsjeblieft gewoon bij het begin. Want 42% van de start-ups haalt het simpelweg niet omdat er geen markt voor het ontwikkelde product is. Andere bedrijven halen het niet omdat het product niet gebruiksvriendelijk is. Raar? Ja best wel. Of het erg is? Nee, want je hebt op dat moment wel je talent ingezet en het is waarschijnlijk wel de opmars naar een volgende onderneming die wel succesvol kan worden. Maar dan moet je wel weer een nieuw idee hebben.
Het grote idee
Om ook maar iets te gaan doen heb je eerst een idee nodig. Alles begint met een idee. Misschien sluimert het al langer in je gedachten. Misschien heb je wel een kladblokje waar je elk half idee in opschrijft dat je ooit eens gaat uitwerken. Wellicht ga je ergens hobbymatig mee aan de slag en zorg je er bij genoeg animo wel voor dat het een unicorn project wordt. Er is zeker niet één weg naar een briljant idee en een succesvolle start-up. Want je kunt starten aan een passieproject in je vrije tijd naast je baan of je gaat op zoek naar een gat in de markt of naar een specifiek probleem bij een bestaande klant. Het zijn allemaal mogelijkheden van waaruit een mooi bedrijf kan ontstaan. Wij laten je één mogelijkheid zien om jouw idee uit te werken.
Om te onthouden
- Het idee hoeft niet revolutionair te zijn. De kans dat iemand anders het idee ook heeft is best groot. Het klinkt als een cliché, maar het is waar. - De uitvoering, dat is waar het om draait!
- Sommige trends duren jaren om op te komen. Hypes zijn er van de één op de andere dag en zijn ook zo weer weg. Wees voorzichtig met de ontwikkeling van jouw bedrijf wanneer je inspeelt op een hype want als de buurman inspeelt op de volgende hype ben je ook zo weer weg.
Tip: Denk aan een saaie markt en kijk of je daarin kunt innoveren. Onderneem hierin op een manier die goed is voor mens, milieu en maatschappij. Naast dat je iets goeds doet is het de beste marketing die er bestaat. Dit is de opkomende manier voor ondernemers om door te kunnen groeien met hun bedrijf. Om bij te blijven in deze markt moet je wel blijven innoveren.
Ideeën ontwikkelen zich op de raarste momenten. Misschien komt het je bekend voor dat terwijl je slaapt de beste ideeën naar voren komen. Vaak is bij deze ingevingen het probleem dat je ze de volgende dag niet meer kunt herinneren of dat je zelf niet meer wijs kunt worden uit je hersenspinsels van de afgelopen nacht. Als je kunt, schrijf de ideeën op in een boekje dat naast je bed ligt. Andere momenten voor het krijgen van ideeën zijn bijvoorbeeld onder de douche, op de fiets, of tijdens je wekelijkse rondje hardlopen. Het rare is dat wanneer je er voor gaat zitten, je vaak toch net niet op dat briljante idee komt. Heb je eenmaal een goed idee valideer dit dan door het vanuit verschillende standpunten te belichten en kijk waar je kansen liggen.
Ga nadenken, ga dromen
Zet je hersenen aan het werk en kom met ideeën. Ook al zijn ze onmogelijk. Laat je gedachten gaan. Wat wil je gaan doen? Los je een probleem op? Erger je je ergens aan of wil je je jeugddroom achterna. Heb je eindelijk jouw idee. Ontwikkel het dan verder in je hoofd voordat je het daadwerkelijk op papier zet. Wil je barista worden? Droom dan over je eigen koffiebar. Waar komt jouw koffie vandaan? en kun je jezelf onderscheiden van andere barista’s? Voordat je daadwerkelijk gaat kijken of een koffiebar in jouw ecosysteem past en of het wel echt haalbaar is in jouw omgeving.
Neus in de boeken
Wil je jezelf verder verdiepen begin dan met het lezen van boeken en artikelen over het onderwerp. Ze zullen je inspireren en je idee telkens meer vorm geven. Steel daarnaast zoveel mogelijk van je concurrenten en concullega’s en verbeter wat ze doen. Dit klinkt raar. Maar als je eerlijk bent tegen jezelf weet je dat geen enkel idee origineel is. Elk idee bouwt voort op iets dat daarvoor al eens gebeurde. Het is achteraf vaak gewoon niet bekend wat de bron van inspiratie is. Zo werken hersenen nou eenmaal. Als je de gedachte omarmt dat je niet compleet origineel hoeft te zijn ben je vrijer om iets moois te ontwikkelen.
“The only art I’llever study is stuff that I can steal from” - David Bowie
Leer je omgeving kennen
Vraag je af of er behoefte is aan jouw idee in jouw omgeving. Het kan immers best zo zijn dat dit helemaal niet zo is. Het kan zijn dat jouw idee veel grootser is. Of niet past in de gemeenschap waarin jij leeft. Laat het sudderen in je gedachten en vraag vooral aan vrienden en kennissen hoe zij erover denken terwijl jij je netwerk alvast uitbreidt. Er zijn altijd mensen die je willen helpen en die ongetwijfeld zorgen voor nieuwe inzichten.
Terugkomend op het idee voor een koffiebar. Denk bijvoorbeeld na over hoeveel mensen er koffie willen en kunnen kopen in jouw koffiebar? Kun je de koffie ook op een andere manier aan de man brengen en misschien zijn de mensen wel geïnteresseerd om ouderwetse appeltaart van oma’s recept te bestellen bij hun kop koffie.
Anticipeer ook op de toekomst. Want wonen er bijvoorbeeld telkens meer hipsters in jouw buurt die zweren bij vegan red velvet taart. Dan is het een goed idee om je hier toch eens verder in te verdiepen.
Moet jouw idee uniek zijn?
Nee je hoeft geen uniek idee te hebben is het antwoord. Maar als je iets schaalbaars wilt maken dan moet er sowieso iets unieks in zitten. Wat je ook gaat maken of gaat doen moet wel een probleem oplossen of een uitbreiding zijn op datgene waar je echt om geeft. Werk vanuit die waardepropositie en je zult zien je zet iets neer dat waarde heeft. Kijk vervolgens goed om je heen in je eigen ecosysteem naar wat er mogelijk is om voor jezelf een unieke positie te creëren.
Krijg je telkens meer het gevoel dat het wel kan lukken en word je met de minuut enthousiaster? Dan wordt het tijd om alles uit te werken op papier. Dit kun je doen met ons ideeëncanvas. Je kunt het hieronder downloaden om tot jouw briljante idee te komen.Of bekijk onze toolspagina voor meer tools die jouw als ondernemer kunnen helpen.