a zijn studie grafische vormgeving begon de Vriezenvener Jouke Zomer als grafisch ontwerper voor zichzelf. Om zichzelf met zijn passie te laten zien, begon hij in 2018 met de uitgave Ondernemersmagazine Twenterand, gekoppeld aan het platform www.ondernemers-magazine.nl. “Mooi drukwerk maakt bovendien indruk en dat is wat ik wilde.” Zes jaar later bestaat Ondernemersmagazine nog steeds. Sterker nog, in meerdere gemeenten, waarvan de editie Wierden-Enter de jongste loot aan de stam is.
Medio 2020 leerde Jouke Anno Oude Engberink kennen, die veel ervaring had als bladmanager, (eind)redacteur en tekstschrijver. Ze gingen samenwerken en voorjaar 2023 brachten ze hun activiteiten onder in Coöperatie Ondernemersmagazine U.A. Anno: “Het is een coöperatie geworden met het oog op de toekomst. We streven ernaar om per gemeente meerdere partijen, zoals tekstschrijvers, fotografen en ook agencies, deel te laten uitmaken van de coöperatie om de magazines en de organisatie ook echt lokaal te maken. Dat is een proces van de langere termijn. Door alle creatieve expertise die wij op deze manier beschikbaar maken zou je ons straks als een loket voor ondernemers kunnen zien. Natuurlijk zijn wij wel afhankelijk van een goede samenwerking met de gemeenten.”
Bedrijven zichtbaar maken
Jouke: “Ik zag zoveel bedrijven dicht bij mij waarvan ik geen idee had wat ze precies deden. Bedrijven doen meestal waar ze goed in zijn, maar met verdere branding en marketing zijn ze vaak niet bezig. Met goede marketing, met het vertellen van je verhaal en het delen van kennis kom je als bedrijf veel verder. Wij vertellen juist die verhalen achter de ondernemers en hun bedrijven. Wie is die ondernemer nou eigenlijk; wat gebeurt er achter de voordeur? Daar kunnen ze namelijk hun voordeel mee doen omdat we die bedrijven zichtbaar maken. Dat is de sterkste mixvorm van branding en marketing die bestaat.”
Een stap verder
Anno: “Inmiddels zijn we een stap verder. We gaan steeds meer bezig met het betrekken van anderen bij wat we doen, zoals ondernemende inwoners, de gemeente en het onderwijs, door ook hun verhalen op te schrijven. Ook wordt het delen van kennis steeds belangrijker, evenals het stimuleren van samenwerkingen en het aanjagen van innovaties. We willen meewerken aan een bloeiend ondernemersklimaat binnen gemeenten waarin talenten kunnen uitblinken. Er vinden in alle geledingen van elke gemeente zoveel mooie dingen plaats waarvan men zich te weinig bewust is en waardoor kansen blijven liggen. Jouke vult aan: “Daarom gaan we ook meer vertellen dan alleen de verhalen van ondernemers. Denk aan lokale ambachten en producten, culturele instellingen en activiteiten, goede doelen, enzovoorts. We willen een magazine maken voor ondernemers met daaromheen verhalen van en over de overheid, inwoners en onderwijs.” Ook een stap voorwaarts zijn de podcasts onder de naam Brandcast, waar mensen volop op aanhaken, en de vacaturebank die in ontwikkeling is. “En zo zullen er meer dingen ontstaan die zowel in de magazines als op het portal hun weerslag zullen krijgen.”
“Wie is die ondernemer nou eigenlijk; wat gebeurt er achter de voordeur?”
Meer nadruk op online
Hoe belangrijk de magazines ook zijn, er zal steeds meer nadruk komen te liggen op het online gedeelte. “Immers”, zegt Jouke, “de waarde van online dringt steeds meer door bij ondernemers. Zeker bij de jongere generatie. Zij begrijpen dat ze hun eigen uitzendkanaal zijn. En ze snappen dat ze hun kennis kunnen delen om daarmee klanten aan te trekken. Veel ondernemers zijn daar bang voor, terwijl je een groot voordeel hebt wanneer je anderen helpt door jouw kennis te delen. Jonge ondernemers hoeven geen gladde verkooppraatjes, maar komen na eigen onderzoek wel bij je uit als hun bevalt wat je doet. Daarom moet je ervoor zorgen dat juist die informatie vindbaar is. Wij vertellen liever het werkelijke verhaal achter de ondernemers. Daar haken potentiële klanten op aan. Ze gaan voor een ‘klik’. Wij delen hun verhaal weer op onze online kanalen om de katalysator te zijn voor die ‘klik’. Dat is op ons nieuwe platform voor elke ondernemer mogelijk door partner te worden.”
Aandacht voor kwaliteit
Ideeën over hoe je een verhaal over ondernemers wilt vertellen, moeten natuurlijk worden opgepikt door de creatieven die de magazines maken. Anno: “Daarom werken we alleen met professionele tekstschrijvers en fotografen. Veelal zijn dat mensen uit de gemeentes zelf die de ondernemers vaak ook al kennen. En ze weten wat wij willen vertellen. Natuurlijk willen ondernemers wat over hun producten of diensten zeggen, maar zij zelf moeten ook centraal staan.” Al met al zijn Jouke en Anno bezig met een concept dat weliswaar niet compleet nieuw is, maar zeker vernieuwend in de Twentse gemeenten waar ze actief zijn. Dat zijn er nu vijf, en wie weet worden dat er nog meer. Jouke, afsluitend: “We willen zeker nog groeien. Maar dat gaan we nu eerst op online gebied doen. Dat biedt mogelijkheden om creatieve mensen uit andere gemeenten aan te sluiten die ook interesse hebben om samen met ons een magazine voor hun gemeente te gaan maken. Dat mag in kwantiteit, maar voorop staat dat we de dingen die we doen steeds beter gaan doen.”