18/12/2024

Ondernemers écht zichtbaar maken

Ondernemersmagazine - Jouke Zomer en Anno Oude Engberink

Jouke Zomer en Anno Oude Engberink
Anno Oude Engberink
Anno Oude Engberink
Enschede | Nederland

Ondernemers écht zichtbaar maken

Ondernemersmagazine - Jouke Zomer en Anno Oude Engberink

N

a zijn studie grafische vormgeving begon de Vriezenvener Jouke Zomer als grafisch ontwerper voor zichzelf. Om zichzelf met zijn passie te laten zien, begon hij in 2018 met de uitgave Ondernemersmagazine Twenterand, gekoppeld aan het platform www.ondernemers-magazine.nl. “Mooi drukwerk maakt bovendien indruk en dat is wat ik wilde.” Zes jaar later bestaat Ondernemersmagazine nog steeds. Sterker nog, in meerdere gemeenten, waarvan de editie Wierden-Enter de jongste loot aan de stam is.

Jouke Zomer en Anno Oude Engberink

Medio 2020 leerde Jouke Anno Oude Engberink kennen, die veel ervaring had als bladmanager, (eind)redacteur en tekstschrijver. Ze gingen samenwerken en voorjaar 2023 brachten ze hun activiteiten onder in Coöperatie Ondernemersmagazine U.A. Anno: “Het is een coöperatie geworden met het oog op de toekomst. We streven ernaar om per gemeente meerdere partijen, zoals tekstschrijvers, fotografen en ook agencies, deel te laten uitmaken van de coöperatie om de magazines en de organisatie ook echt lokaal te maken. Dat is een proces van de langere termijn. Door alle creatieve expertise die wij op deze manier beschikbaar maken zou je ons straks als een loket voor ondernemers kunnen zien. Natuurlijk zijn wij wel afhankelijk van een goede samenwerking met de gemeenten.”

Bedrijven zichtbaar maken

Jouke: “Ik zag zoveel bedrijven dicht bij mij waarvan ik geen idee had wat ze precies deden. Bedrijven doen meestal waar ze goed in zijn, maar met verdere branding en marketing zijn ze vaak niet bezig. Met goede marketing, met het vertellen van je verhaal en het delen van kennis kom je als bedrijf veel verder. Wij vertellen juist die verhalen achter de ondernemers en hun bedrijven. Wie is die ondernemer nou eigenlijk; wat gebeurt er achter de voordeur? Daar kunnen ze namelijk hun voordeel mee doen omdat we die bedrijven zichtbaar maken. Dat is de sterkste mixvorm van branding en marketing die bestaat.”

Een stap verder

Anno: “Inmiddels zijn we een stap verder. We gaan steeds meer bezig met het betrekken van anderen bij wat we doen, zoals ondernemende inwoners, de gemeente en het onderwijs, door ook hun verhalen op te schrijven. Ook wordt het delen van kennis steeds belangrijker, evenals het stimuleren van samenwerkingen en het aanjagen van innovaties. We willen meewerken aan een bloeiend ondernemersklimaat binnen gemeenten waarin talenten kunnen uitblinken. Er vinden in alle geledingen van elke gemeente zoveel mooie dingen plaats waarvan men zich te weinig bewust is en waardoor kansen blijven liggen. Jouke vult aan: “Daarom gaan we ook meer vertellen dan alleen de verhalen van ondernemers. Denk aan lokale ambachten en producten, culturele instellingen en activiteiten, goede doelen, enzovoorts. We willen een magazine maken voor ondernemers met daaromheen verhalen van en over de overheid, inwoners en onderwijs.” Ook een stap voorwaarts zijn de podcasts onder de naam Brandcast, waar mensen volop op aanhaken, en de vacaturebank die in ontwikkeling is. “En zo zullen er meer dingen ontstaan die zowel in de magazines als op het portal hun weerslag zullen krijgen.”

“Wie is die ondernemer nou eigenlijk; wat gebeurt er achter de voordeur?”

Meer nadruk op online

Hoe belangrijk de magazines ook zijn, er zal steeds meer nadruk komen te liggen op het online gedeelte. “Immers”, zegt Jouke, “de waarde van online dringt steeds meer door bij ondernemers. Zeker bij de jongere generatie. Zij begrijpen dat ze hun eigen uitzendkanaal zijn. En ze snappen dat ze hun kennis kunnen delen om daarmee klanten aan te trekken. Veel ondernemers zijn daar bang voor, terwijl je een groot voordeel hebt wanneer je anderen helpt door jouw kennis te delen. Jonge ondernemers hoeven geen gladde verkooppraatjes, maar komen na eigen onderzoek wel bij je uit als hun bevalt wat je doet. Daarom moet je ervoor zorgen dat juist die informatie vindbaar is. Wij vertellen liever het werkelijke verhaal achter de ondernemers. Daar haken potentiële klanten op aan. Ze gaan voor een ‘klik’. Wij delen hun verhaal weer op onze online kanalen om de katalysator te zijn voor die ‘klik’. Dat is op ons nieuwe platform voor elke ondernemer mogelijk door partner te worden.”

Aandacht voor kwaliteit

Ideeën over hoe je een verhaal over ondernemers wilt vertellen, moeten natuurlijk worden opgepikt door de creatieven die de magazines maken. Anno: “Daarom werken we alleen met professionele tekstschrijvers en fotografen. Veelal zijn dat mensen uit de gemeentes zelf die de ondernemers vaak ook al kennen. En ze weten wat wij willen vertellen. Natuurlijk willen ondernemers wat over hun producten of diensten zeggen, maar zij zelf moeten ook centraal staan.” Al met al zijn Jouke en Anno bezig met een concept dat weliswaar niet compleet nieuw is, maar zeker vernieuwend in de Twentse gemeenten waar ze actief zijn. Dat zijn er nu vijf, en wie weet worden dat er nog meer. Jouke, afsluitend: “We willen zeker nog groeien. Maar dat gaan we nu eerst op online gebied doen. Dat biedt mogelijkheden om creatieve mensen uit andere gemeenten aan te sluiten die ook interesse hebben om samen met ons een magazine voor hun gemeente te gaan maken. Dat mag in kwantiteit, maar voorop staat dat we de dingen die we doen steeds beter gaan doen.”

Coöperatie Ondernemersmagazine U.A.
Brugstraat 11, 7607 XJ Almelo
Ga naar de website
Vond je dit een goed artikel? Help dan het ondernemersmagazine aan 1000 vrienden. Want alleen met behulp van vrienden kunnen wij er voor zorgen dat jij als ondernemer het hele jaar door voorzien wordt van relevante artikelen. Daarnaast krijg je als particulier het magazine 2x per jaar thuisgestuurd en voor bedrijven zijn er nog vele andere extra's. Dus wil je ons ondersteunen kijk dan snel wat wij jou te bieden hebben. Vrijwel iedere euro die binnenkomt, investeren wij in onze journalistiek. Bekijk wie er al vriend of partner zijn.

Alvast bedankt namens iedereen bij Ondernemersmagazine.nl
Ik word vriend
misschien ook interessant

“Je als ondernemer druk maken over ICT is écht niet nodig”

Door:
Arjen Maat
|
Fotografie:
Jan-Thijs Vlaskamp
4
|
Datum:
19/12/2024

Van poloshirt met logo tot de allerbeste werkschoenen

Door:
Arjen Maat
|
Fotografie:
Niek Erents
4
|
Datum:
18/12/2024

Vloeren en traprenovaties met een hele dikke glimlach

Door:
Arjen Maat
|
Fotografie:
Stefan Schipper
4
|
Datum:
18/12/2024

De Kennismail

Ontvang één keer per maand onze nieuwsbrief met de beste verhalen, columns, nieuws en tips.
Bedankt! Jouw inschrijving is ontvangen.
Oops! Er ging iets mis tijdens het versturen van het formulier.

De meest recente nieuwsbrief

Klaar om jouw bedrijf in de schijnwerpers te zetten?

Is jouw bedrijf klaar om extra onder de aandacht te komen? Wil je laten zien waar je dagelijks mee bezig bent zodat andere ondernemers jouw bedrijf en jouw producten of diensten beter leren kennen? Deelnemen aan het Ondernemersmagazine is de perfecte manier om deze doelstellingen te realiseren.
Door mee te doen aan het Ondernemers Magazine Gemeente Tubbergen bereikte ik gericht 2000 ondernemers. Hier hield ik een aantal mooie contacten en nieuwe opdrachten aan over.
Joost Lansink | Innomads
Bedankt voor het invullen van het contactformulier. Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
All Rights Reserved 2020
Designed and build by Monolith opportunity creators