arije Peelen-Kroeze volgde op 1 september jl. Bianca Menderink op als bedrijfsconsulent. De eerste maanden in deze nieuwe rol bij de gemeente - ze was eerder volledig actief op de Afdeling Grondzaken waar ze zich met name bezighield met de uitgifte van kavels wat ze nu nog steeds twaalf uur in de week doet - waren meteen al erg intensief. “Bij ondernemers is er veel behoefte aan contact. Ik wil zo goed mogelijk helpen hen de weg te wijzen, kennis aan te reiken en hen met elkaar en met experts in verbinding te brengen, via directe lijnen en met de intentie zo snel mogelijk antwoorden te geven.”
“Daarbij is het mooi dat Marije de weg goed weet”, zegt wethouder Ursula Bekhuis, die veel met haar samenwerkt en overlegt vanuit haar portefeuille financiën, economie en ondernemen. “Ze kent de gemeentelijke organisatie goed en weet door haar ervaring ook wat er leeft onder ondernemers in de gemeente.”
Behoefte aan contact
“Soms willen ondernemers alleen even kennis met mij maken of ze willen sparren over een of meer ingewikkelde onderwerpen die momenteel spelen”, vervolgt Marije . Het kan ook zijn dat ze hun bedrijf wat meer onder de aandacht willen brengen. Dat kan ook bijvoorbeeld door middel van onze nieuwsbrief.” Die behoefte is verklaarbaar volgens Ursula: “Er spelen momenteel zoveel ingewikkelde kwesties. Zo is het is geen geheim dat veel ondernemers behoorlijk in de problemen kunnen raken door de torenhoge energieprijzen. Dat vergt grote ingrepen en daarbij willen wij als gemeente zo goed mogelijk helpen en meedenken. Niet dat wij op alle vragen antwoorden hebben, maar we kunnen wel helpen om snel en efficiënt kennis te vergaren en de ondernemers in contact te brengen met experts.” Marije: “Zo wordt verduurzaming, juist door die energieprijzen, steeds belangrijker. Veel ondernemers willen dat proces versnellen, maar ze lopen niet zelden vast in de regelgeving of gebrek aan kennis over bijvoorbeeld subsidies. Dan is een helpende hand heel welkom.”
Bedrijfsbezoeken
“Heel belangrijk zijn de bedrijfsbezoeken, die we vaak samen doen en waar we ook echt de tijd voor nemen. Als bedrijfsconsulent heb ik zestien uur per week ter beschikking en de agenda voor die bedrijfsbezoeken zit al tot ver in januari vol. Dat zegt genoeg, lijkt me.” Ursula: “De verhalen die we horen zijn vaak positief, dat is ook de instelling van de meeste ondernemers. Maar we horen ook de worstelingen. Zo speelt naast de energieprijzen ook bijvoorbeeld personeelstekort veel ondernemers parten. En de stikstofproblematiek zorgt ook voor hoofdbrekens. Dat geldt zeker voor bouwbedrijven, die daarnaast nog eens te maken hebben met stijgende bouwkosten, waardoor je nu bijvoorbeeld een ontwikkeling ziet dat er kavels door potentiële kopers teruggegeven moeten worden. De problemen gelden natuurlijk ook voor de agrarische bedrijven waar ik vanuit mijn portefeuille Landelijk gebied veel mee te maken heb. Veel mensen maken zich terecht zorgen. Hoe zal het bijvoorbeeld gaan met de uitkoop van bedrijven? We weten het simpelweg nog niet, maar ik ga er toch echt niet van uit dat we onze mooie bedrijvige gemeente langzaamaan zien veranderen in één groot landschapspark. Ik hoop dat er een modus wordt gevonden waarbij de agrariërs het hoof boven water kunnen houden en tegelijkertijd de natuur wordt geholpen En als gemeente zullen we alles in het werk stellen om dat te realiseren.”
Elke maandag wordt in het OSt, het Ondernemersserviceteam de terugkoppeling van de bedrijfsbezoeken, samen met andere vragen die vanuit ondernemers bij de gemeente zijn binnengekomen, besproken met collega’s die dan vanuit hun verschillende expertises met bepaalde thema’s en problemen aan de slag gaan. Zo snel mogelijk gaat Marije dan met zo’n collega voor een tweede keer op bezoek om bijvoorbeeld processen of procedures door te nemen of dieper op de vraag in te gaan met de expertise van de vakambtenaar erbij. Overigens brengt ook het college als geheel regelmatig een bezoek aan een bedrijf, afwisselend per branche.
“We blijven ons ook focussen op alle positieve zaken”
Focussen op positieve zaken
“Naast het aanhoren van de zorgen en de hulp die we proberen te bieden, blijven we ons focussen op alle positieve zaken”, vervolgt Marije. “Zo doen we ons licht op bij bedrijven die bijvoorbeeld een zestig- zeventigjarig jubileum vieren. Van die bedrijven kunnen we veel leren, omdat ze al meerdere keren crises hebben meegemaakt en die hebben overleefd, door inzet, creativiteit en ondernemerslust. Dat kan ook een stimulans zijn voor starters om hun plannen door te zetten. Wij laten ook merken dat we dat belangrijk vinden, bijvoorbeeld door de jaarlijkse Ondernemers- en Startersprijs. Daarnaast zoeken we naar allerlei manieren om onderwijs en bedrijfsleven met elkaar in contact te brengen, want dat is een deel van de oplossing voor het personeelstekort. Daarbij zoeken we ook samenwerking op, zoals met Sterk Techniek onderwijs. Binnen Noaberkracht slaan we als buurgemeenten Dinkelland en Tubbergen ook de handen ineen met betrekking tot de vele thema’s die nu spelen. Immers, samen weet je meer en samen kun je meer.” Ursula, tot slot. “Laten we vooral niet vergeten te zeggen dat we ook prachtige ondernemersverhalen horen. Bijvoorbeeld over succesvolle nieuwe producten, groeiprocessen en geslaagde innovaties. Juist die verhalen brengen we graag over de bühne.”