Kom binnen!” zegt Stan Hoff uitnodigend, terwijl hij de deur van zijn nieuwe werkplek opent. “Zoals je ziet, kunnen we hier de eerste tijd wel vooruit. Ruimte genoeg om alle shirts op te slaan, te fotograferen, in te pakken en klaar te maken voor verzending.” Bij het bedrijf van Stan Hoff, Mystery United, bestelt de klant alleen de maat, van welke buitenlandse voetbalclub er vervolgens een shirt op de mat valt is een complete verrassing. Op een stukje kunstgras met een aantal lampen eromheen, ligt een shirt van een Amerikaanse Major League Soccer-club klaar om gefotografeerd te worden. “Dit zijn de shirts die je niet bij de sportwinkel in het dorp koopt. Ze worden dan ook goed gewaardeerd wanneer ze bij de klant uit de Mystery Box komen.”
Positieve reacties
“Sinds de start van mijn bedrijf zijn veruit de meeste reacties positief over de shirts die ik verstuur. Klanten geven hun wensen vaak aan. Opmerkingen als ‘geen fluoriserend roze graag.’ Of bijvoorbeeld klanten uit Almelo die aangeven absoluut geen rood shirt te willen ontvangen. Dan weet ik wel over welke club het gaat. In zo’n geval verstuur ik bijvoorbeeld ook geen Schalke 04, vanwege hun vriendschapsband met FC Twente. Dat is de kennis die je moet hebben voor dit werk”, lacht Stan. “Daar houd je dan rekening mee. Maar ik denk wel dat het één van de redenen is dat er maar weinig shirts retour komen. Want elk shirt wordt handmatig gekozen. Het is altijd leuk om op Instagram of Facebook terug te zien dat iemand erg blij is met zijn nieuwe shirt en ook meteen een beetje fan wordt van de desbetreffende club.
Shirtjes als verrassing
“Ik ben altijd al gek geweest op voetbalshirtjes. En dan vooral van een mooie club waarmee anderen niet zo snel op de proppen kwamen. Ik ben met Mystery United begonnen als hobby, maar onlangs heb ik van deze hobby m’n werk gemaakt. Nu ben ik continu op zoek naar de mooiste voetbalshirts, maar dan om anderen er blij mee te maken! Bij ieder shirt stuur ik dan ook wat informatie mee, dat is echt een extraatje dat het shirt wat extra waarde geeft. Bij sommige shirts moet ik zelf ook eerst onderzoek doen naar de club. Nadat ik me inlees word ik zelf ook een beetje fan, soms is het dan wel lastig om het shirt te verkopen”, zegt Stan met een knipoog.
Het nieuwe seizoen komt eraan
“Het is af en toe wel spannend, nu ik net helemaal voor mezelf begonnen ben. Je voelt toch wel een beetje de druk om elke dag shirtjes te verkopen. Gelukkig gaat het tot nu toe goed met de verkoop. Nu het nieuwe voetbalseizoen is begonnen, is het ook zaak om erbovenop te zitten natuurlijk. Publiek gaat weer naar de stadions, mensen mogen eindelijk weer trainen bij hun amateurclubs, dus een mooi moment voor een mystery voetbalshirt. We hebben in Nederland meer dan een miljoen actieve voetballers, dus de markt voor voetbalshirts is wat dat betreft groot genoeg om in de toekomst door te groeien. ”
De Duitse markt
“Eén van de dingen op m’n agenda is het betreden van de Duitse markt met dit concept. Op de achtergrond ben ik al bezig met vooronderzoek, want de Duitse markt is toch anders dan de Nederlandse. Maar ze zijn daar natuurlijk minimaal net zo voetbalgek als wij in Nederland, dus de afzetmarkt is groot genoeg. Hopelijk slaat het concept ook daar aan.”
Verbinden en verrassen
“De shirts zijn dus bedoeld om te verrassen, maar ook om te verbinden. Zo zijn er mooie voorbeelden van groepen vrienden die een voetbal- of citytrip plannen aan de hand van het shirt dat ze van Mystery United ontvangen. Maar het werkt natuurlijk ook een beetje andersom. Voor veel clubs – zeker wanneer ze niet op het hoogste niveau spelen – is het ook goede reclame dat er in Nederland ineens veel mensen met hun shirtje aan rondlopen. De komende tijd wil ik gebruiken om stapsgewijs het concept en de werkprocessen te verbeteren. En natuurlijk op zoek naar nieuwe manieren om Mystery United op de kaart te zetten. Waarom bijvoorbeeld geen mystery voetbalshirt als kerstpakket bij sportieve bedrijven? Dat is in ieder geval origineler dan zo’n pakket vol met goulash, toch?”, knipoogt Hoff tenslotte.