nno Keestra, alias Studio Anno’63, is fotograaf in hart en nieren. Hij leerde het vak in de tijd dat fotografie nog om rolletjes en doka's - donkere kamers - draaide. ’Anno’ 2023 is de digitale, zakelijke fotografie zijn wereld.
“Zoals bij de meeste collega's begon het fotograferen voor mij als hobby. Van daaruit ontwikkelde ik me steeds verder. Ik leerde veel in en over de praktijk bij Foto Smelt in Rijssen. Voor veel Rijssenaren is dat de zaak waar ze hun eerste camera kochten of pasfoto’s lieten maken”, lacht Anno. “Al in 1990 werkte ik daar in de verkoop en studiofotografie.” Vier jaren fotovakschool zorgden voor de nodige theorie en kennis, uitgebreid met diverse cursussen, waaronder Photoshop.”
Ruimte voor creativiteit
Anno is een fotograaf met een brede achtergrond. Hij is letterlijk van alle markten thuis. Zijn nieuwe studio aan de Handelsweg in Holten biedt de ruimte en de apparatuur voor professionele productfotografie en - al dan niet zakelijke - portretten: “Studiowerk betekent voor mij echt de kers op de taart. Daar geniet ik van! Het geeft me alle vrijheid om de omstandigheden naar mijn hand te zetten en mijn creativiteit in de foto's te verwerken.” Maar ook op locatie voelt Anno zich thuis. “Die combinatie maakt mijn werk zo mooi. In de studio richt ik alle aandacht op de mensen en de producten. Maar op locatie kun je prachtig gebruikmaken van de omgeving. Zo heb ik laatst een fotoserie geschoten voor een tuingroothandel. Twee dagen lang maakte ik product- en sfeerfoto's van tuinhekjes, bamboeproducten en decoratie. Alles buiten in een groene setting. Dat is toch gaaf!”
“De finesse zit juist in de nabewerking”
Finesse toevoegen
Om het perfecte eindresultaat te bereiken, moet er meer gebeuren dan dat. “Mensen verkijken zich daar makkelijk op. ‘Een foto is toch snel gemaakt’. Maar dan begint het pas echt. De finesse zit juist in de nabewerking. Daarbij voeg ik bijvoorbeeld net wat meer contrast of kleur toe. Ik leg de nadruk op specifieke details, creëer sfeer en maak het plaatje af.” Eigenlijk begint het eindresultaat al tijdens de voorbereiding. “Wanneer ik op locatie werk, zorg ik er altijd voor dat ik ruim op tijd aanwezig ben. Dan stel ik mijn apparatuur op, zoek alvast naar de mooiste plekjes. Ik denk na over bepaalde uitsnedes en ga het gesprek aan met de mensen.”
Fotograferen is communiceren
“Ik fotografeer veel voor zakelijke portfolio’s en sfeerreportages voor bedrijfsmagazines. Ook werk ik samen met ontwerpbureaus. Bij zakelijke foto’s is de herkenbaarheid belangrijk. Denk aan een bijzonder pand of je wagenpark.” Anno benadrukt: “Fotograferen is communiceren, dat is zo belangrijk! Zo leer ik de mensen een beetje kennen, stel ze op hun gemak. Want het gaat er niet alleen om dat je iemand zo mooi mogelijk op de foto zet, maar dat je diegene echt laat zien. Wie ben je, wat doe je voor werk, waar sta je voor? Dat wil ik telkens weergeven. Zeker bij zakelijke portretfoto’s.” Anno werkt tevens parttime als schoolfotograaf. Daar kan hij zijn communicatie-skills goed gebruiken. “Iets heel anders, maar ook zo leuk! Het is elke keer weer een uitdaging en een kunst om alle kinderen goed en recht op de foto te krijgen. Maar daar ben ik na ruim 25 jaar wel een expert in,” voegt hij lachend toe.
“Het is zaak dat je je blijft onderscheiden”
BN’ers op de gevoelige plaat
“Ik werk voornamelijk in het midden van het land, redelijk in de regio. Af en toe reis ik het hele land door. Zo kom je overal.” Een bijzondere opdracht die Anno niet snel zal vergeten, is die voor de familie Ragas. “Via via werd ik door de ouders van Bastiaan Ragas gevraagd om de hele familie tijdens een verjaardagsfeest te fotograferen. Alles top secret natuurlijk. Dus toen ik me als fotograaf meldde in het desbetreffende hotel in De Lutte moest ik flink praten voordat überhaupt werd toegegeven dat er een familie Ragas aanwezig was. Uiteindelijk was het vooral een hele leuke opdracht. Ik heb twee dagen lang alles en iedereen op de foto vastgelegd.”
Van analoog naar digitaal
Anno herinnert zich nog goed hoe voor hem de overstap van analoog naar digitaal begon: “Een vriend van me vroeg of ik al digitaal fotografeerde. We zijn er met elkaar ingedoken en op die manier zijn we zelfs samen voor onszelf begonnen. De digitalisering bracht zoveel mogelijkheden!” Inmiddels verandert de markt opnieuw. Met alle mobieltjes en camera’s zijn er steeds meer hobbyisten, op de professionele markt en thuis. “Dan is het zaak dat je je blijft onderscheiden. Door ervaring en kwaliteit, hoogwaardige apparatuur en specialisatie. Één ding is niet veranderd: je kijkt altijd wat het belang van je klant is.”