edereen doet wat. Dat is de slogan van de publiekscampagne van de overheid tegen klimaatverandering. Check je bandenspanning, deel een elektrische auto met de buren om elektrisch rijden te stimuleren, plaats een insectenhotel, eet seizoensgroente en eet een beetje minder vlees. Minuscule onzindingen zou je zeggen. Het wordt ook nog eens van bovenaf opgelegd. Dus dan ga ook ik met de hakken in het zand. Ik rijd nog liever rond op halfzachte banden en eet demonstratief winterpeen in de zomer. Daarnaast trapt de buurman dagelijks zijn dikke wagen een paar keer flink op de staart. Dan is alles toch weer voor niets geweest. Dat gezever over duurzaamheid zal hem in ieder geval aan zijn reet roesten. Waarom zou ik er dan wel iets aan doen?
Toch heeft uitgave van Magazine N.08 als thema Duurzaamheid. Een logische, actuele keuze, want dit onderwerp is zo ontzettend belangrijk. Veel bevlogen ondernemers hebben hun hart en ziel gelegd in hun verhaal over dit thema, want ze delen die uitdaging: de wereld groen, schoon en volhoudbaar houden. Zij vertellen graag hun verhaal en die verhalen - groot en klein - moeten gelezen worden. Want hoe kneuterig het klinkt. Alle kleine beetjes helpen. Veel kleine beetjes kunnen samen een beweging worden. In het magazine lees je dat terug. Bewegingen die al in gang gezet zijn zoals Sterk Techniek Onderwijs. Maar ook kleine beetjes die nog een belangrijke beweging kunnen worden zoals onderdelen van de Groene Loper Twenterand.
Tijdens de zoektocht naar duurzaamheid voor deze editie kwamen we dan ook veel bedrijven, initiatieven en ronduit gepassioneerde en ook veel gelijkgestemde mensen tegen die hiermee bezig zijn. Of er meer mee bezig willen zijn maar nog niet precies weten hoe. Hopelijk gaat deze editie hen hierin ondersteunen want elke ondernemer ziet echt wel dat er iets moet gebeuren. De artikelen in deze editie zijn haakjes voor ondernemers om daar daadwerkelijk iets mee te gaan doen. Want als er niets gedaan wordt dan is het nog een tijdje leuk dat je als ondernemer een mooi bedrijf hebt. Maar het is niet volhoudbaar zoals Maurice Beijk Rentmeester2050 het noemt. Goede ondernemers bewegen mee met het sentiment van de markt en dat betekent ook dat ze inspelen op aankomende bewegingen. Ook als ze nog ver buiten de mainstream liggen. Duurzaam ondernemen was er daar zeker één van maar begint meer en meer tractie te krijgen.
Ondernemers die pionierden en voorop liepen komen aan het woord. Ze werden eerst nog weggelachen. ‘Elektrische auto’s geloof je het zelf’ en ‘zelf stroom opwekken met een paneel op het dak, dat zal allemaal wel’. Ze hebben een lange weg afgelegd van de marge naar de mainstream, maar ondertussen doen ze goede zaken en helpen mee aan het herstel van de aarde. Inmiddels zien gelukkig veel ondernemers het licht en moet en zal alles duurzaam en circulair worden. Wat als iets kleins begon, groeit uit tot het sentiment van de markt. Kleine initiatieven veranderen zo samen de markt want op een gegeven moment wil iedereen meedoen. ́De buurman doet het ook ́. De tijdsgeest kantelt en zo gaan we langzaam maar zeker de goede kant op. Tot het op een gegeven moment zelfs de eis van de klant is. Mooier nog. De eis van de nieuwe generatie werknemers. Dan gaan ook de grote jongens om. Ik wil de grote jongens graag een beetje helpen. Dus heb ik inmiddels helemaal zelf bedacht dat ik beter mijn banden op spanning kan houden om brandstof te besparen, lekkere recepten kan maken met seizoensgroenten en ik weet dat spinnen goed zijn voor de natuur en ook nog eens helpen tegen muggen. Of dit allemaal tot grootse dingen leidt, dat weet ik nog niet eens zeker. Maar eigenlijk is het best leuk om duurzaam te doen. Als ik hiermee kan bijdragen aan het herstel van het milieu en zelfs mijn portemonnee. Waarom dan eigenlijk niet?
Dus.... 'Ik doe ook (maar) wat'