oor een groep ondernemers mocht ik kort vertellen over het ondernemersmagazine. Het viel mij op dat ik over een artikel veel meer te vertellen had dan mogelijk bleek in de tijd die ik kreeg. Een van onze doelen is om de deelnemers aan het magazine online en offline beter zichtbaar te laten zijn, met als middel mooie verhalende artikelen. De waarde van zo´n artikel op lange termijn wordt nogal eens onderschat, gebagatelliseerd of niet goed begrepen, omdat marketing niet het primaire vakgebied van de ondernemer is.
Inmiddels kent een groot gedeelte van de ondernemers en inwoners van Twente de magazines en het platform. Toch zij n er nog steeds ondernemers die, wanneer je ze vraagt naar interesse in deelname, ‘Nog nooit van gehoord’ of ‘Ze kent mie wa’ zeggen. Dat is goed om te horen, want dat betekent dat wij nog beter aan onze eigen branding en marketing moeten werken. Net zo lang totdat ondernemers nog vaker zelf bij ons aankloppen om deel te nemen aan het magazine. Intussen zoeken wij zelf naar bedrijven waarvan wij denken dat deelname aan het magazine van meerwaarde kan zijn voor hen en voor de lezers.
Ik denk dat wanneer je als eigenaar van een bedrijf er vanuit gaat dat iedereen je wel kent, dat je een ongekende blinde vlek hebt. Toch is dit de achilleshiel van veel bedrijven. Ondernemers doen waar ze goed in zij n, maar bij na niemand heeft een idee wat ze nou precies doen. Tuurlij k, vaak weten de mensen het wel ongeveer. Maar waarin die bedrijven zich specialiseren, hoe de cultuur is binnen het bedrijf of dat ze daadwerkelijk op zoek zijn naar goed personeel! Dat is pas van belang op het moment dat het zover is. Of toch niet? Bij voorbeeld: een transportbedrij f of een advocaat. Zeg nou zelf, hoe vaak heb je die nodig? Maar wanneer dit het geval is, wil je als bedrijf wel op de shortlist van de mogelij ke klant staan. Dat klinkt logisch, maar hoe doe je dat dan?
Een kwalitatief artikel lezen over een lokale ondernemer die hard heeft moeten knokken, impact wil maken en een duidelijke missie en visie heeft , is een mooi begin. Terloops wordt in het artikel ook zij n expertise getoond en met behulp van professionele fotografie krijg je helemaal een goed beeld van de persoon. Op zulke verhalen haak je als lezer aan. Zelfs zo goed dat je het bedrijf wel aanraadt wanneer het onderwerp op een verjaardag ter sprake komt.
Je verwijst naar het artikel dat online vindbaar is, zodat de mogelijke klant zelf een goede indruk kan krijgen.
Een artikel is een van de radertjes in je marketingmix. Een sterk radertje qua branding en marketing, dat zeker. Net als een ijzersterke waardepropositie, een passende huisstijl, een goede website, die mede door social media-campagnes, artikelen, podcasts en advertenties bezoekers van waardevolle informatie voorzien. Deze combinatie van branding en marketing is tegenwoordig nodig om de gewenste klanten voor jou in plaats van de concurrent te laten kiezen. Pak dit goed aan en je zult na verloop van tijd zien dat het aantal leads via de website stijgt. Er komen reacties van passende kandidaten op vacatures en nieuwe klanten melden zich zelfs ‘vanzelf’. Wanneer jij vervolgens aan een nieuwe klant of partner vraagt hoe hij bij jou uitkomt? Dan zegt hij of zij dat jouw naam op een verjaardag genoemd werd.
Dan weet je hoe een koe een haas vangt!