ijn grote droom? Software ontwikkelen waarvan je nu nog niet weet dat je het binnenkort nodig hebt. Hans van der Stouw (38), oprichter en eigenaar van Bandwerk Merkenbouwers, leunt even achterover en glimlacht bij die gedachte. Hij wil bedrijven verder helpen dan alleen maar hun organisatie als merk in de markt neer te zetten en zoekt de verbreding op: van branding naar technologische softwareoplossingen. Corona was hierin het omslagpunt.
Als 22-jarige is hij, net ICT afgestudeerd, Hoofd Systeembeheer in de zonweringsbranche. Het is nog in de tijd dat MS-DOS hoogtij viert. Hans bouwt in die periode zijn eerste websites, het staat nog in de kinderschoenen. Niet lang daarna richt hij met een compagnon Bandwerk op en twaalf jaar geleden gaat hij zelfstandig verder. Corebusiness: websites bouwen. Later komen daar het ontwerp van logo’s en (re)branding bij. “Er was veel vraag naar, en nog steeds trouwens”, vertelt de sympathieke Rijssenaar, “Maar ja, toen kwam corona. De markt zakte in en onbedoeld hadden we opeens rust. Tijd en ruimte om met andere ontwikkelingen bezig te gaan en ook, net als vele andere ondernemers, keken we met het team van Bandwerk naar wat we wél konden gaan doen.” Het blijkt het uitgelezen moment om het pad naar de transitie van programmering en innovatieve technologische oplossingen in te slaan.
Pragmatische aanpak bevalt
De eerste gelegenheid dient zich aan als Hans in contact komt met Koers Oost Personeelsdiensten. Voor het uitzendbureau wordt een intranetomgeving (gekoppeld aan Salesforce) gecreëerd waarin recruiters binnen een paar seconden de best matchende kandidaten uit 28.000 sollicitaties kunnen selecteren. Niet veel later wordt Actie Kerkbalans door Bandwerk gedigitaliseerd. Donateurs kunnen via iDEAL hun financiële bijdrage leveren. Het geld inzamelen op de traditionele manier behoort hiermee tot verleden tijd. “Het scheelt enorm veel administratief gedoe en er zijn een stuk minder vrijwilligers nodig die de enveloppen met toezeggingen weer moeten ophalen”, licht Hans toe. Door de innovatie binnen Actie Kerkbalans komt Bandwerk ter sprake bij Nijhuis Bouw. De aannemer en projectontwikkelaar heeft de wens om haar keuzesysteem bij renovatieprojecten te automatiseren. Waar voorheen huurders via papieren lijstjes hun keuze konden maken voor aanpassingen in hun woning, is nu alles in één systeem in één omgeving ondergebracht. Een groot compliment mag Bandwerk na afloop van de directeur in ontvangst nemen. “Hij zei: ‘We hebben nog nooit een partij qua softwareontwikkeling gehad die zo dicht bij onze wensen lag.’ Kennelijk beviel onze pragmatische aanpak hem wel.”
Al ruim 2,4 miljoen keer gebruik gemaakt van wifiticket.nl.
Veel sterrencampings door heel Nederland zijn ondertussen voorzien van een softwareontwikkeling waarbij gasten zichzelf online toegang kunnen verschaffen tot het wifi-netwerk. Voor onder andere populaire gezinnencampings als De Zandstuve, Kleine Wolf en Beerze Bulten heeft Bandwerk die omslag weten te maken. Inmiddels zijn er 2,4 miljoen gebruikers die via Wifi-ticket, de naam waarmee het systeem in de markt bekend staat, gebruik maken van een feilloos werkend wifinetwerk op de camping. Het grote voordeel: minder belasting voor de receptiemedewerkers die doorgaans veel tijd kwijt zijn met het verwerken van wifiaanvragen voor campinggasten. “Niet zozeer de vormgeving maakt het ingewikkeld, maar het hele proces erachter. Eigenlijk zijn wij de sleutelbewaarder van het wifi-netwerk.”
“En we zoeken telkens naar een oplossing die een ander niet kan of wil maken”
In betalingsverkeer mogen geen fouten voorkomen
Dan wijst Hans ineens naar een pin terminal. “Ook zo’n gave ontwikkeling voor Pay. Dagelijks verwerken we voor Booking Experts duizenden transacties middels een eigen geschreven datakoppeling met betaalprovider Pay. Uniek in zijn soort en voor ons een bevestiging dat we goed bezig zijn, want bij betalingen moet alles 100% werken.”
Een krat bier en twee droge worsten
Wat Bandwerk onderscheidt? “We willen het verschil maken!”, benadrukt Hans, “En we zoeken telkens naar een oplossing die een ander niet kan of wil maken. Wat dat betreft, liggen er nog zoveel kansen. Kijk, bij een standaard website is er altijd wel een buurjongen die handig is en die het voor een krat bier en twee droge worsten doet. Maar wij werken graag voor bedrijven die de waarde van een gedegen, betrouwbaar en op maat gemaakt softwaresysteem inzien. Neem bijvoorbeeld dataveiligheid. Dat leeft doorgaans totaal niet binnen de bedrijven, terwijl dat juist erg belangrijk is. Dat staat bij ons hoog in het vaandel. Ach, wat dat betreft heb ik nog wel duizend innovatieve ideeën. Er liggen nog zoveel kansen.” De indruk is dat de enthousiaste ondernemer die het liefste allemaal benut.
Bij Bandwerk werken zeven personen. Het team zoekt uitbreiding met professionals als softwareontwikkelaars en experts op het gebied van sales & marketing.