18/12/2024

Het zijn net mensen!

Jouke Zomer

Jouke Zomer
Jouke Zomer
Jouke Zomer
Vriezenveen | Nederland

Het zijn net mensen!

Jouke Zomer

D

agelijks open ik LinkedIn. In nog geen jaar tijd heb ik het platform zien veranderen. Je kunt de mensen die er komen snel onderscheiden. Mensen met een korte- en met een langetermijngedachte. Zo zie je onder de naam een ‘tagline’ staan. Tegenwoordig staat er wel heel vaak: ‘Ik help…’, want de zin wordt afgekort. Blijkbaar is ondernemen tegenwoordig het helpen van anderen. Als ik dan aanbied om via ons platform www.ondernemers-magazine.nl of onze magazines hún klanten te helpen, krijg ik wisselende reacties.

Vaak is de eerste vraag: ‘What’s in it for me?’. Dat is meteen de grootste rode vlag waardoor ik genoeg weet. Want je levert toch diensten en helpt jouw klanten? ‘What moet er dan ‘in it zijn’ voor jou? We hebben hier toch hetzelfde doel: die ondernemer helpen? Tuurlijk moet je geld verdienen, maar dat kan juist door andere ondernemers echt te helpen. Wanneer ik vervolgens doorvraag naar wat succes dan eigenlijk inhoudt, komt de aap uit de mouw. Er hoort ‘vooral mijn eigen portemonnee’ achter de puntjes te staan. Precies. Ik help vooral mijn eigen portemonnee. En dat terwijl je zegt dat je jouw klanten helpt.

Jouke Zomer

Wil je jouw klanten of partners echt helpen, kom dan met iets dat veel sterker is dan dik betaald advies of een funnel waar je potentiële klanten tot vervelens toe doorheen probeert te trekken. Laat jouw klant zich onderscheiden door te beginnen met het vertellen van zijn verhaal. Werk aan zijn ‘personal brand’. Help hem bij het schrijven van columns en stel de juiste vragen om een sterke ‘brandstory’ te creëren. Op deze manier heeft jouw klant echt iets te melden. Kom met een verhaal waar mensen op aanhaken. Ondernemen kan echt anders en bestaat niet alleen uit afspraken regelen voor je klant of afdingen tot op de stuiver.

Betaal dus vooral geen coach die gecoacht wordt door een dure coach die coaches coached om coaches te gaan coachen.

Betaal dus vooral geen coach die gecoacht wordt door een dure coach die coaches coached om coaches te gaan coachen. Dat klinkt niet alleen als een piramidespel. Dat is het ook gewoon. Betaal liever voor het uitdragen van jouw merk, kennis en mening. Genereer oprechte aandacht van andere ondernemers door een goed verhaal te vertellen. Ze willen graag horen wat jij te vertellen hebt. Lees het artikel over The Good Roll in dit magazine. Dan begrijp je dat een verhaal belangrijker is dan je product. ‘Waarom’ en ‘hoe’ en ‘wat’ je doet is wat andere ondernemers interesseert. Zorg dat je een missie hebt die anderen willen omarmen. Waar ze meer over willen weten. Want ondernemers zijn nieuwsgierig. Vervolgens kloppen ondernemers bij jou aan wanneer ze hulp en expertise nodig hebben, want ze zien jou als expert. En op het moment dat ze jouw dienst of product echt nodig hebben, zit jij in hun hoofd in de top 5 van ondernemers. Ze zien jou niet als expert wanneer je alleen gigantische budgetten aan advertenties spendeert. Denk aan de lange termijn en werk zorgvuldig aan jouw merk bouwen en een goede mix vinden in kennis delen en adverteren. Daar gaat veel tijd in zitten. Zorg ervoor dat jouw merk beklijft bij ondernemers. Dan wordt  zakendoen en samenwerken leuk.


Want zeg nou zelf. Ondernemers zijn net mensen.

Column Jouke Zomer
Brugstraat 11, 7607XJ Almelo
Ga naar de website
Vond je dit een goed artikel? Help dan het ondernemersmagazine aan 1000 vrienden. Want alleen met behulp van vrienden kunnen wij er voor zorgen dat jij als ondernemer het hele jaar door voorzien wordt van relevante artikelen. Daarnaast krijg je als particulier het magazine 2x per jaar thuisgestuurd en voor bedrijven zijn er nog vele andere extra's. Dus wil je ons ondersteunen kijk dan snel wat wij jou te bieden hebben. Vrijwel iedere euro die binnenkomt, investeren wij in onze journalistiek. Bekijk wie er al vriend of partner zijn.

Alvast bedankt namens iedereen bij Ondernemersmagazine.nl
Ik word vriend
misschien ook interessant

“Je als ondernemer druk maken over ICT is écht niet nodig”

Door:
Arjen Maat
|
Fotografie:
Jan-Thijs Vlaskamp
4
|
Datum:
19/12/2024

Van poloshirt met logo tot de allerbeste werkschoenen

Door:
Arjen Maat
|
Fotografie:
Niek Erents
4
|
Datum:
18/12/2024

Vloeren en traprenovaties met een hele dikke glimlach

Door:
Arjen Maat
|
Fotografie:
Stefan Schipper
4
|
Datum:
18/12/2024

De Kennismail

Ontvang één keer per maand onze nieuwsbrief met de beste verhalen, columns, nieuws en tips.
Bedankt! Jouw inschrijving is ontvangen.
Oops! Er ging iets mis tijdens het versturen van het formulier.

De meest recente nieuwsbrief

Klaar om jouw bedrijf in de schijnwerpers te zetten?

Is jouw bedrijf klaar om extra onder de aandacht te komen? Wil je laten zien waar je dagelijks mee bezig bent zodat andere ondernemers jouw bedrijf en jouw producten of diensten beter leren kennen? Deelnemen aan het Ondernemersmagazine is de perfecte manier om deze doelstellingen te realiseren.
Door mee te doen aan het Ondernemers Magazine Gemeente Tubbergen bereikte ik gericht 2000 ondernemers. Hier hield ik een aantal mooie contacten en nieuwe opdrachten aan over.
Joost Lansink | Innomads
Bedankt voor het invullen van het contactformulier. Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
All Rights Reserved 2020
Designed and build by Monolith opportunity creators