agelijks open ik LinkedIn. In nog geen jaar tijd heb ik het platform zien veranderen. Je kunt de mensen die er komen snel onderscheiden. Mensen met een korte- en met een langetermijngedachte. Zo zie je onder de naam een ‘tagline’ staan. Tegenwoordig staat er wel heel vaak: ‘Ik help…’, want de zin wordt afgekort. Blijkbaar is ondernemen tegenwoordig het helpen van anderen. Als ik dan aanbied om via ons platform www.ondernemers-magazine.nl of onze magazines hún klanten te helpen, krijg ik wisselende reacties.
Vaak is de eerste vraag: ‘What’s in it for me?’. Dat is meteen de grootste rode vlag waardoor ik genoeg weet. Want je levert toch diensten en helpt jouw klanten? ‘What moet er dan ‘in it zijn’ voor jou? We hebben hier toch hetzelfde doel: die ondernemer helpen? Tuurlijk moet je geld verdienen, maar dat kan juist door andere ondernemers echt te helpen. Wanneer ik vervolgens doorvraag naar wat succes dan eigenlijk inhoudt, komt de aap uit de mouw. Er hoort ‘vooral mijn eigen portemonnee’ achter de puntjes te staan. Precies. Ik help vooral mijn eigen portemonnee. En dat terwijl je zegt dat je jouw klanten helpt.
Wil je jouw klanten of partners echt helpen, kom dan met iets dat veel sterker is dan dik betaald advies of een funnel waar je potentiële klanten tot vervelens toe doorheen probeert te trekken. Laat jouw klant zich onderscheiden door te beginnen met het vertellen van zijn verhaal. Werk aan zijn ‘personal brand’. Help hem bij het schrijven van columns en stel de juiste vragen om een sterke ‘brandstory’ te creëren. Op deze manier heeft jouw klant echt iets te melden. Kom met een verhaal waar mensen op aanhaken. Ondernemen kan echt anders en bestaat niet alleen uit afspraken regelen voor je klant of afdingen tot op de stuiver.
Betaal dus vooral geen coach die gecoacht wordt door een dure coach die coaches coached om coaches te gaan coachen.
Betaal dus vooral geen coach die gecoacht wordt door een dure coach die coaches coached om coaches te gaan coachen. Dat klinkt niet alleen als een piramidespel. Dat is het ook gewoon. Betaal liever voor het uitdragen van jouw merk, kennis en mening. Genereer oprechte aandacht van andere ondernemers door een goed verhaal te vertellen. Ze willen graag horen wat jij te vertellen hebt. Lees het artikel over The Good Roll in dit magazine. Dan begrijp je dat een verhaal belangrijker is dan je product. ‘Waarom’ en ‘hoe’ en ‘wat’ je doet is wat andere ondernemers interesseert. Zorg dat je een missie hebt die anderen willen omarmen. Waar ze meer over willen weten. Want ondernemers zijn nieuwsgierig. Vervolgens kloppen ondernemers bij jou aan wanneer ze hulp en expertise nodig hebben, want ze zien jou als expert. En op het moment dat ze jouw dienst of product echt nodig hebben, zit jij in hun hoofd in de top 5 van ondernemers. Ze zien jou niet als expert wanneer je alleen gigantische budgetten aan advertenties spendeert. Denk aan de lange termijn en werk zorgvuldig aan jouw merk bouwen en een goede mix vinden in kennis delen en adverteren. Daar gaat veel tijd in zitten. Zorg ervoor dat jouw merk beklijft bij ondernemers. Dan wordt zakendoen en samenwerken leuk.
Want zeg nou zelf. Ondernemers zijn net mensen.