wee jonge mannen met een ambitie: meer mogelijkheden voor je website, met minder code. Niels Bakhuis en Jan-Willem Wessels vormen samen CleverMellow. ‘Clever tools to keep the process mellow.’ Ze werken daarbij met no-code en low-code tools. Dat klinkt ingewikkeld, maar dat is het dus juist niet.
Niels Bakhuis zit in het kantoor van CleverMellow. Net als op de website zie je hier veel zwart en groen, gecombineerd met industriële details. Hij is als digital designer en developer verantwoordelijk voor het ontwerp en de uitvoering en voor de grafische interactie. Jan-Willem Wessels is motion designer en visual developer. Zo maakten ze steeds vaker gebruik van elkaars talenten. “We werken al enkele jaren samen en deelden zelfs een kantoor, maar we hebben dit jaar officieel de stap gezet om CleverMellow te starten.”
Sneller en beter
Mooiere websites met minder gedoe. Dat is de basis van CleverMellow. Jan-Willem schuift aan bij het gesprek. Hij legt uit waarom en hoe ze echt anders werken dan de meeste websiteontwerpers. “Er zijn vaak te veel partijen betrokken bij je website. Dat kost tijd en geld. Wij vonden dat dit anders moest kunnen en verzorgen zowel het ontwerp als de uitvoering. Op die manier waarborgen we de esthetiek en jouw merkuitstraling. Door te werken met een minimum aan code is de doorlooptijd sneller, met maximale mogelijkheden voor je website!”
Low-code of no-code
Hoe zit dat nou precies, die low-code? Jan-Willem legt uit: “Websites worden vaak geschreven in code, dat kost veel tijd. Maar met een vooraf geprogrammeerde standaard lever je in op mogelijkheden en uiterlijk. Wij willen allebei!” Niels vult aan: “Door te werken met slimme tools, zoals Webflow, bouwen we je website precies zoals jij dat wilt. Zonder ingewikkelde codes, dus sneller, maar met eindeloze mogelijkheden, zoals interactieve graphics en animatie. Ten slotte is je website veel makkelijker in het gebruik. Webflow is een soort WordPress 2.0. Makkelijk om mee te werken, maar met veel meer mogelijkheden.” Het is niet zo dat ze helemaal zonder code werken. “Zonder code ben je beperkt tot bestaande onderdelen. Door zo’n twintig procent code toe te voegen, krijgt je website een laatste polish. Dat maakt het af. Low-code maakt ons flexibel en geeft onbeperkte mogelijkheden. We durven wel te stellen dat 2023 het jaar van Webflow wordt. Low-code heeft de toekomst, let maar op.”
“Je online identiteit moet naadloos matchen met je offline merkbeleving”
Online en offline merkbeleving
Jan-Willem vertelt enthousiast waarom Motion design zo belangrijk is voor een website. “Het geeft je website een levendig en tastbaar gevoel. Motion design trekt de gebruiker in je website en is daarom een onmisbaar onderdeel van onze webdesign en -ontwikkeling.” Niels gaat verder: “Wij vinden dat je online identiteit naadloos moet matchen met je offline merkbeleving. Met onze achtergrond in digital design en het gebruik van low-code biedt jij een pixel-perfect visuele ervaring aan je klant.”
Je website leuker en beter
De websiteontwikkeling wordt op deze manier een stuk prettiger en overzichtelijker voor de klant. “Het werkt gewoon een stuk relaxter, Mellow dus. Ook voor ons!” benadrukt Niels. “We zijn de helft minder tijd kwijt aan het ontwikkelen en werken dus een stuk sneller. Of we kunnen die gewonnen tijd besteden aan design en animatie. Daar wordt je website nog leuker van! Voor jezelf en voor je klanten.” Jan-Willem lacht: “Het internet wordt weer leuker met low-code!” Niels beaamt dat. “Met Webflow kunnen we eindeloze ideeën realiseren. En natuurlijk gaan we verder dan leuk. We focussen ons ook op de vindbaarheid, SEO en responsiviteit.”
“We gaan voor mooiere websites met minder gedoe”
Focus op Twente
CleverMellow heeft een brede klantenkring. “Een mooi voorbeeld is Asito. voor hen hebben we meegedacht in de merkpropositie en de website compleet vernieuwd. Maar we werken ook samen met kleine en lokale bedrijven, zoals een recent project bij Innovisions.” Ze focussen zich voornamelijk op Twente. “We werken door heel Nederland en hebben ook internationale opdrachten, maar we zien potentie in Twente! Creativiteit! Je merkt dat mensen graag met ons samenwerken door de Twentse nuchterheid. Dat we doen wat we beloven. We zullen dan ook niet snel uit Twente vertrekken.”