et gaat goed met het voetbalbedrijf Heracles Almelo. Voor het eerst sinds het stadion met de bouw van een tweede ring werd uitgebreid van achtduizend naar een capaciteit voor ruim twaalfduizend bezoekers, zijn alle jaarkaarten dit seizoen uitverkocht en telt de businessclub inmiddels meer dan vijfhonderd leden. Alleen al dit seizoen zijn er honderd nieuwe sponsoren bijgekomen. “Vooral ook uit de gemeentes Hardenberg, Twenterand en Rijssen-Holten”, zegt Tom Uitzetter, Commercieel Manager van Heracles Almelo. “De wijze waarop het stadion is verbouwd, wordt door iedereen hoog gewaardeerd.”
In 2014 werd begonnen met de verbouwing en in het seizoen 2015/2016 werd het vernieuwde stadion geopend, ondanks het feit op dat moment nog niet alle plaatsen overdekt waren en de bouwactiviteiten nog niet geheel waren afgerond. “Maar, zoals ik al zei, de wijze waarop deze verbouwing is uitgevoerd, wordt door iedereen zeer gewaardeerd. In de eerste plaats door onze supporters, die vooral de mooie en grote omloop en zeker ook het goede zicht vanuit alle dichte hoeken zeer op prijs stellen, maar ook door veel andere eredivisieclubs die hier komen kijken hoe wij het hebben gedaan. Daarnaast kunnen ook de skyboxen en onze geheel vernieuwde businesslounge op welgemeende goedkeuring van onze sponsoren rekenen”, gaat Tom verder.
Trouwe sponsoren
De verbouwing is destijds uitgevoerd door de AKOR Groep uit Rijssen, een van de vele leden van de trouwe businessclub van Heracles Almelo. “We hebben zeer trouwe sponsoren. Daar zijn we ook erg trots op. Tijdens de coronaperiode, maar ook zeker na de degradatie zijn ze ons allemaal trouw gebleven en dat heeft er mede toe geleid dat we snel weer konden promoveren, omdat we zodoende ook de begroting op niveau konden houden. Net als ieder ander bedrijf moeten wij ook meerjarenplannen maken, maar bij ons kan die toekomst soms zomaar afhankelijk zijn van een balletje binnenkant of net buitenkant paal”, zegt Tom met een knipoog. “En dat kan dus bepalend zijn voor je budgetten. Maar dat geldt dus ook voor het beheer en onderhoud van je stadion.”
Structuur brengen in beheer en onderhoud
“Toen in 2021 een deel van de tribune van NEC instortte, zijn wij ons stadion proactief gaan verstevigen volgens de nieuwste Europese richtlijnen voor nieuwe voetbalstadions. Dat was een van de eerste grote projecten sinds onze vernieuwbouw in 2015. We werkten in dit traject veel op projectbasis met diverse bouw- en onderhoudspartners uit onze businessclub.” De leden van de businessclub zien elkaar iedere twee weken en kennen iedereen bijna allemaal persoonlijk. Gerinda Phielix-Baan is directeur van AKOR Vastgoedbeheer, sinds een jaar of vijf een zelfstandige divisie binnen de AKOR Groep (zie elders in deze uitgave haar verhaal-red.) en weet daar over mee te praten: “De laagdrempelige sfeer binnen deze businessclub is er echt eentje van ‘goh, wat doe jij en oh, nou dan moeten elkaar maandag even bellen?’. Van de hoofdsponsor tot een kleine ondernemer, niemand kijkt hier tegen elkaar op. Eén laagdrempelige businessclub waar we vermaken en verbinden. In die sfeer hoor je dus ook van de plannen over het beheer van het stadion. En zo zijn we met Heracles gaan praten over een Meer Jaren Onderhoudsplan, ofwel MJOP.”
“Een balletje binnenkant of net buitenkant paal kan toekomstbepalend zijn”
Partners uit de businessclub betrekken bij het onderhoud
Tom: “De versteviging van het stadion is inmiddels als project afgerond maar wij willen bij Heracles dat onze spelers, fans en sponsoren zich ook de komende jaren thuis blijven voelen in een mooie, veilige en sfeervolle voetbaltempel. Dat was dus ons vertrekpunt en vandaaruit heeft Gerinda met haar team het onderhoudsplan vastgelegd in een zogenaamd levend document.” Gerinda: “Ja, je kunt nu eenmaal niet alles in beton gieten, maar je moet wel vooruit kunnen kijken. We weten nu bijvoorbeeld dat alle kit hoognodig vervangen moet worden, maar we weten ook dat dit over een aantal jaren weer moet gebeuren. Dan kijken we rond binnen de businessclub welke partners we daarbij kunnen betrekken en maken we daar samen afspraken mee. Datzelfde geldt voor bijvoorbeeld schilderwerkzaamheden. Maar ook voor kleine interne verbouwingen, zoals onlangs nog een nieuw kantoor voor de media-afdeling binnen de organisatie. Een echte win-win-situatie voor alle partijen. Heracles heeft namens ons één aanspreekpunt, die wij de klantverantwoordelijke noemen. Voor alles. Zelfs voor het repareren van een doelnet.”
Onderlinge samenwerking is mooi om te zien
Of het beheer van een voetbalstadion anders wordt benaderd dan bijvoorbeeld de Primark in Enschede? “Ieder proces is hetzelfde. Je moet alleen wel de juiste man op de juiste plek weten te zetten. Iemand die de emotie begrijpt van een dergelijke organisatie. We willen vooral ontzorgen. Bij Heracles Almelo gaat het om topsport en dan geldt voor ons dat we het stadion in topconditie willen en moeten houden”, zegt Gerinda lachend. Tom: “Het is mooi om te zien dat binnen onze businessclub, waar inmiddels ruim vijfentwintig ondernemers uit Rijssen-Holten ons weten te vinden, veel verbindingen ontstaan en onderling wordt samengewerkt. Wij doen er aan onze kant alles aan om dit te kunnen en te blijven faciliteren.”