ij Betaald Voetbal Organisaties draait het hoofdzakelijk, hoe kan het ook anders, om het product voetbal en alles wat daar mee van doen heeft. Want de selectie is het visitekaartje, en de prestaties op het veld zijn van groot belang voor het imago en de algehele bedrijfsvoering. Dat het dit seizoen op deze vlakken bij Heracles niet helemaal meezit, behoeft geen nader betoog. Maar bij Heracles blijven desondanks de ogen ook gericht op andere, maatschappelijk belangrijke vraagstukken. We spraken hier al eerder over voor andere edities van Ondernemersmagazine. Nu praten we met commercieel manager Tom Uitzetter over onder meer bereikbaarheid, mobiliteit, maar vooral ook over Heracles zelf.
“Ik wil dan ook meteen even benadrukken dat de inzet voor mens en maatschappij, zoals onze directeur Rob Toussaint het zo mooi verwoordt, voor ons net zo belangrijk is. Als BVO heb je sowieso een grote, maatschappelijke verantwoordelijkheid, maar bij Heracles is dit allang het algemene beleid van de club. Niet alleen de financiële huishouding en het stadionbeleid worden op verantwoorde wijze gevoerd, ook de interactie met maatschappelijke instellingen en bij de aanpak van actuele maatschappelijke thema’s pakt Heracles haar verantwoordelijkheid. Daarmee proberen we samen met onze partners de regio te versterken en leuker te maken voor haar (toekomstige) inwoners. Zeker als we kijken naar de actuele thema’s als duurzaamheid, mobiliteit en bereikbaarheid. Wij willen daar écht iets in kunnen betekenen,” begint Tom al enthousiast. Daarna: “Een kleine zeventien jaar geleden zijn we gepromoveerd naar de eredivisie. De meesten dachten destijds: succes, we zien jullie volgend seizoen wel weer terug. Maar we groeien als club en organisatie en zijn de nummer acht over de afgelopen tien jaar. Die groei willen we ook na dit mindere seizoen onverminderd voortzetten. Wat dat betreft zijn we koersvast.”
Voorop lopen met duurzaamheid
Sinds 2018 bestaat er het zogenaamde innovatie-initiatief waarin Heracles samenwerkt met gemeenten, het bedrijfsleven in de regio en een aantal Twentse onderwijsinstellingen zoals ROC van Twente, Saxion en de UT. Daarin zijn nieuwe en doeltreffende plannen opgenomen die aansluiten op het steeds verder verduurzamen van het stadion en de directe omgeving. Uitzetter: “Een heel belangrijk onderdeel daarvan is dat we, in samenwerking met subsponsor Sportverlichting.com, de bestaande stadionverlichting vervangen hebben door toekomstbestendige, duurzame LED-verlichting. Nu die installatie gereed is, gaat het energieverbruik van de verlichting op Erve Asito met de helft omlaag. Maar we hebben zoals bekend in 2003 als eerste BVO in Nederland kunstgras laten aanleggen, dat al veel duurzamer is dan natuurgras in een stadion. Je hebt er immers geen windturbines en lampen voor nodig.”
“We zijn de nummer acht van de eredivisie over de afgelopen tien jaar”
Bereikbaarheid
Ook is Heracles Almelo inmiddels bezig met de verduurzaming van het wagenpark. “We gaan verder met het elektrificeren van ons wagenpark en er worden ook meer laadpalen geplaatst. Zo gaan we hier een groot laadplein aanleggen. De groei van het EV wagenpark is enorm en met de traffic die we hier hebben kunnen wij daar best iets in betekenen.” Het stadion heeft een uitstekende bereikbaarheid, zowel voor de auto als de fietsers. “Ja, daar is helemaal niets mis mee. Vanaf de snelweg en de singel is het stadion prima per auto te bereiken en ook de parkeervoorzieningen zijn meer dan uitstekend, dankzij goede afspraken met onder meer de Woonboulevard, ZGT en IISPA. Maar ook de bereikbaarheid per fiets is goed, niet alleen vanuit de stad, maar ook vanuit de omliggende gemeentes en dorpen. Zowel in het noordwesten als in het oosten. We hebben onze eigen buslijnen in samenwerking met Brookhuis, maar waar voor ons nog wel wat kansen liggen is de bus vanaf het station op wedstrijddagen,” vindt Tom. “Wij willen een thuis zijn voor iedereen, van supporter tot sponsor. Daar horen bereikbaarheid en mobiliteit bij, maar ook laagdrempeligheid. Zo hebben wij hier bijvoorbeeld ook maar één businessclub, dus geen gedoe met polsbandjes en dat soort dingen. Nee, hier loopt iedereen door elkaar; van zzp-er tot hoofdsponsor. Dat is zoals het hier gaat.”
“Wij willen een thuis zijn voor iedereen, van supporter tot sponsor”
Inventief Heracles
Volgens Tom Uitzetter is het voor Heracles van groot belang om dingen anders te doen dan andere clubs. “Was eerst het woord ‘innovatief’ hier een begrip, nu is dat ‘inventief’. We zullen het anders moeten doen dan een grote club, als we willen blijven presteren op dit niveau en zeker ook willen blijven wie we zijn.” En over inventiviteit én bereikbaarheid gesproken: Heracles was vijf jaar geleden de eerste BVO met een eigen e-Sporter in vaste dienst. Criticasters riepen toen dat je dat geld beter kon uitgeven aan een goede voetballer. “Maar tegenwoordig is het een platform van meer dan honderdduizend jongeren, die toch op een of andere wijze aan ons zijn verbonden, die ons volgen. Het zijn de fans van de toekomst. Dus ja, we bereiken zo een geheel andere, maar niet minder belangrijke doelgroep,” eindigt Tom wederom enthousiast. “Je moet er voor iedereen willen zijn. Van vermaak voor de supporters en sponsors op de tribune tot het verbinden van maatschappelijke projecten en het ontwikkelen van de regio. Heracles Almelo is nou eenmaal meer dan voetbal, veel meer. Het is a way of life.”