ussen het meest gegeven ondernemersadvies ‘Gewoon doen’ en wat het daadwerkelijke advies zou moeten zijn, ‘Gewoon beginnen’, zit een wezenlijk verschil. Gewoon doen is namelijk pas de 5e stap in het Habitz framework. Gewoon beginnen doe je bij Hoofdstuk 1, ‘Het idee’. Ondernemers willen handvatten waar ze mee aan de slag kunnen. ‘Gewoon doen’ betekent vaak dat de belangrijkste stappen voor een start-up worden overgeslagen.
In de praktijk komen veel bedrijven en start-ups uit bij een marketeer met de vraag of hij of zij hen kan helpen om bovenaan in Google te staan. Of er wordt een berichtje gestuurd naar de grafisch ontwerper met de vraag wat een website kost en of het logo daar ook bij inbegrepen is. Ondanks dat het volledig onlogisch is, begrijp ik de ondernemer heel goed. Het bedrijf zit al helemaal in zijn of haar hoofd. Dus de volgende stap zou dan wel de visuele identiteit zijn. Hiervan is vaak het resultaat dat er een logo wordt ontwikkeld dat niet goed past bij het merk. Of er wordt een website ontwikkeld die simpelweg niet verkoopt.
Een grafisch ontwerper inschakelen voor een logo of website zonder een goed idee of strategie is als een huis bouwen zonder fundering. Nog een stapje erger is het om een marketeer in te schakelen terwijl er nog geen heldere boodschap, geen merkstrategie en geen visuele identiteit ontwikkeld zijn. Dat is alsof je alvast de pannen op het dak legt terwijl de architect bezig is met het maken van de tekeningen voor je huis. Schakel je de marketeer pas in wanneer de website klaar is, dan kun je dat vergelijken met de elektricien die elektra gaat aanleggen nadat het hele huis gestuct is. Wil je werken met een solide fundering? Dan zul je eerst de boodschap en de missie van jouw bedrijf helder moeten krijgen, zodat de verschillende disciplines strategie, ontwerp, marketing en sales goed samen kunnen werken. Zonder heldere strategie is alles wat de grafisch ontwerper of marketeer doet als het bouwen van een huis op drijfzand.
Wil je het goed doen? Schakel dan eerst een strateeg in om je te helpen bij het ontwikkelen van jouw boodschap, jouw merk en de bijbehorende strategie. Toegegeven, een strateeg past lang niet altijd in het budget van een start-up. Dat is een van de redenen waardoor wij Habitz.Network hebben ontwikkeld. Mijn tip: Wil je op een redelijk eenvoudige manier jouw bedrijf tegen het licht houden, laat dan eens een tekstschrijver jouw verhaal opschrijven. Dan weet je vervolgens waar nog aan gewerkt moet of kan worden. Het mooie hiervan is dat je meteen een goed en helder verhaal hebt.
In de start-up guide die binnenkort uitkomt, kun je als startup - maar zeker ook als gearriveerd ondernemer - lezen over de stappen die je (nog steeds) kunt zetten om een stevige fundering onder jouw merk te leggen. Dit wordt aangevuld met ondernemersverhalen van mooie missie-gedreven bedrijven die als voorbeeld kunnen dienen voor jouw bedrijf. Ook staat het magazine boordevol tips en adviezen. Dus dit wordt in 2024 ‘het’ handboek voor de ‘startende’ ondernemer.
Om dit handboek echt tot leven te laten komen, kunnen ondernemers een profiel aanmaken op ons platform zodat iedereen de juiste specialisten kan vinden die kunnen helpen bij het bouwen van hun merk. Wil je vragen stellen of discussiëren over onderwerpen, dan kan dit in onze Discord Community.”