r wordt nog dikwijls gedacht dat familiebedrijven minder innoveren en risico’s durven te nemen. Het tegendeel is waar. Ze presteren juist vaak beter en lopen voorop als het gaat om innovaties. Zo openden BrinkXL en AVIA Weghorst in oktober 2024 gezamenlijk het grootste openbare trucklaadplein van Nederland in Enter. Beide familiebedrijven hebben een historie die teruggaat tot diep in de jaren dertig van de vorige eeuw en hebben elkaar tientallen jaren geleden ook al gevonden in een andere overeenkomst: brandstof en vervoer.
Allereerst spreken we met Leonie Pater (Marketing & Communicatie) en Jaap Wolbert (Business Developer AVIA VOLT) van AVIA Weghorst over hun rol in dit gezamenlijke initiatief en vindt u in de volgende editie van dit magazine het verhaal van BrinkXL.
Even terug naar de historie van AVIA Weghorst
Leonie: “De onderneming Weghorst OLIKO bestaat sinds 1931. De overgrootvader van de huidige directeur Niek Weghorst startte met de verkoop van kolen en turf langs de deuren. Na de Tweede Wereldoorlog stapten we over op de verkoop van vloeibare verwarmingsbrandstoffen. Pas veel later, toen begin jaren zestig het gemotoriseerde verkeer toenam, hebben wij ons aangesloten bij de AVIA coöperatie. In Nederland zijn er naast ons nog een viertal leden, ook overwegend familiebedrijven. Weghorst is daarvan de kartrekker op het gebied van EV-mobiliteit. Zo hebben we hier AVIA VOLT, ons EV-mobiliteit merk, ontwikkeld. Inmiddels vind je dit merk niet alleen binnen Nederland, maar ook in de veertien andere AVIA-landen in de wereld. We doen dus meer dan fossiele brandstof: we bieden ook horeca met ons Hush-concept en zijn transitiepartner voor onze klanten in de huidige energietransitie.”
Het grootste openbare trucklaadplein van Nederland
Gaan we verder over VOLT en dan met name over het unieke laadplein in Enter. Hoe bijzonder is die dan eigenlijk? Jaap: “BrinkXL is een vooruitstrevend en innovatief transportbedrijf en beide bedrijven hebben al een lange gezamenlijke relatie. In Enter hadden wij uiteraard al ons tankstation met een Hush en een AVIA VOLT laadplein voor personenauto’s en busjes. Brink XL was hier al jaren vaste klant en tankt hier HVO100, een biodiesel waarmee je een co2 besparing tot negentig procent kunt realiseren. BrinkXL had al behoorlijke investeringen gedaan in elektrisch aangedreven trucks. Met ons als kennispartner kwamen we samen op het idee om er een groot openbaar laadterrein te vestigen voor trucks, in dit geval ruimte voor zes stuks tegelijk en in tegenstelling tot de meeste trucklaadpleinen 24/7 toegankelijk. Iets wat direct langs snelwegen lastig te realiseren is, omdat je veel ruimte nodig hebt vanwege grote draaicirkels van de trucks. Maar behalve ruimte komt daar natuurlijk nog veel meer bij kijken.”
“Onze rol als transitiepartner is organisaties laten zien dat nu beginnen voordelen oplevert voor de toekomst”
Netcongestie: file op het elektriciteitsnet
Zoals? “Het in kaart brengen van de eigen laadbehoefte van BrinkXL, een verwachting over het publieke gebruik van het laadplein, het intekenen van rijroutes/draaicirkels en natuurlijk het aanvragen van een passend contractueel vermogen en verzwaarde netaansluiting. Zeker het laatste onderdeel - een verzwaarde netaansluiting - is door netcongestie een aardige uitdaging. Vandaar dat wij ook kijken naar de mogelijkheden van het toevoegen van eigen opwek (zonnepanelen) en opslag (batterijen). Gelukkig hebben wij voor dit laadplein voldoende aan de netaansluiting en waren we op tijd met het aanvragen van de verzwaring. Uiteindelijk heeft het van het eerste gesprek tot de uiteindelijke realisatie ruim anderhalf jaar geduurd; we zijn samen zeer content met wat er nu staat en zien het als een waardevolle samenwerking.”
Van stookolie naar elektrisch laden
Maar is de afstand tot de snelweg niet te groot om even te komen laden? “Nee, chauffeurs zijn wel gewend om een afrit te nemen. Bovendien laad je zo’n truck niet binnen een kwartier op en zijn de faciliteiten binnen ons tankstation daar dan ook op afgestemd.” Naast het laadplein in Enter is er ook een vergelijkbare AVIA VOLT in Hoogezand aan de A7 en aan de Twekkeler Es in Enschede nabij de A35. AVIA VOLT is zoals gezegd een compleet EV-mobiliteitsconcept, dus behalve transportbedrijven bedienen ze ook andere branches en het MKB. Leonie: “We leveren met AVIA VOLT een totaaloplossing en ontzorgen van vergunningaanvraag tot installatie én de benodigde backoffice software. Het is interessant om te zien hoe het elektrificeren van het wagenpark steeds meer belangstelling krijgt. Zo even uit mijn hoofd rijden er in Nederland bijvoorbeeld nu zo’n twaalfhonderd volledige EV-trucks. Dat aantal zal de komende jaren gaan toenemen. Voor onze bestaande en potentiële klanten organiseren we ieder jaar een Kennisdag Duurzaam Transport waarvan volgend jaar alweer de derde editie plaatsvindt. Dan merk je toch dat hoe meer kennis en expertise je overdraagt, hoe meer het ook gaat leven in organisaties. En dat is ook precies onze rol als transitiepartner, organisaties laten zien dat nu beginnen voordelen oplevert voor de toekomst”, sluit zij af.