en effectieve marketingcampagne bereik je niet door maar een beetje aan te rommelen. Evenmin zul je succes hebben wanneer je precies dezelfde strategie volgt als je concurrenten. Het is juist de kunst om bewust anders te zijn, je authenticiteit als wapen te gebruiken en vanuit een originele invalshoek jouw boodschap over te brengen. Slaag je daarin, dan heb je het eerste punt gescoord en heb je jouw bedrijf pas echt goed op te kaart gezet.
Wat wil je laten weten?
Vraag jezelf altijd eerst af wat je eigenlijk aan jouw potentiële klanten wilt laten weten. Dat klinkt misschien als een open deur, maar dat is het niet. Wil je simpelweg duidelijk maken dat je bestaat of wil je bepaalde specifieke eigenschappen van de organisatie belichten? Je kunt een flyer ontwerpen met een prachtig logo en een goed leesbare tekst, maar als die tekst nietszeggend is of juist veel te uitgebreid, zal de flyer zijn doel missen. Sta dus echt even stil bij de vraag welke boodschap je precies wilt communiceren en focus daarop.
Blijf origineel
Op zich is er niets mis met bestaande concepten die succesvol zijn. Behalve dan dit: ze bestaan al. Als je met iets nieuws weet te komen, zul je meer opvallen. Al vele jaren is het weggeven van relatiegeschenken met logo een geliefde strategie om te werken aan je naamsbekendheid en reputatie. Maar als je op een beurs staat en je geeft een balpen cadeau, bestaat de kans dat men van vier andere ondernemers ook al een balpen heeft gekregen. Hoe effectief is zo’n artikel dan nog? Dus kies jij bijvoorbeeld voor een paraplu of een waterfles. Zo geef je niet alleen iets leuks weg, maar zorg je ook voor een verrassingseffect dat mensen zullen onthouden.
Vermijd het gebruik van clichés
Dit is een lastig, maar zeer waardevol advies. Verplaats je bij het bedenken van promotionele teksten goed in de positie van de klant. Veel ondernemers laten in hun communicatie vooral blijken hoe goed ze scoren op het gebied van betrouwbaarheid, betrokkenheid, enzovoort. Maar daar prikt een klant vrij eenvoudig doorheen. Immers: dat wordt al van je verwacht. Leg nu eens uit waarin jij echt het verschil maakt ten opzichte van anderen. En sta dan vooral ook stil bij de vraag in welk opzicht de klant er eigenlijk bij is gebaat om zaken met jou te doen.