17/12/2024

“Die Nedersaksenlijn moet er komen!”

Gemeente Twenterand=

Arjan Hof
Arjen  Maat
Arjen Maat
Vroomshoop | Nederland

“Die Nedersaksenlijn moet er komen!”

Gemeente Twenterand=

A

ls verkeerswethouder van de gemeente Twenterand ziet Arjan Hof dat de gemeente gebaat is bij goede verbindingen met het omliggende gebied. De wethouder zet zich daarom als voorzitter van Overijssel Onderweg graag in voor goede bereikbaarheid, veilige wegen en fietspaden, vlotte doorstroming en duurzaam openbaar vervoer. In gesprek over elektrificatie van het spoor, deelmobiliteit en goede bereikbaarheid.

We spreken Arjan Hof in zijn sobere werkkamer in het gemeentehuis in Vriezenveen. “Met geweldig uitzicht op onze rustieke parkeerplaats”, wijst Hof breeduit lachend naar buiten. “Maar daar zien we wél meteen ons elektrische wagenpark”, gaat hij serieus verder. “Daar hebben we vijf jaar geleden al mooie duurzame keuzes in gemaakt als gemeente. Steeds meer ondernemers gaan óók over tot elektrificatie van hun bedrijfswagens. Gelukkig sluiten de mogelijkheden steeds meer aan bij de eisen en wensen van nu. We maken daarin nog steeds stappen. Duurzaamheid en mobiliteit hoeven elkaar beslist niet te bijten.”

Wethouder Arjan Hof

Volop kansen

Overijssel Onderweg is de werkgeversaanpak van de provincie Overijssel op het gebied van duurzame mobiliteit. Met zogeheten mobiliteitsmakelaars ondersteunen zij de Overijsselse werkgevers bij het verduurzamen van hun mobiliteitsbeleid en het stimuleren van bewust reisgedrag bij hun werknemers. Arjan Hof is voorzitter van de stuurgroep die de provincie adviseert bij het op te stellen werkplan. “Mooi om op die manier een bijdrage te mogen leveren aan duurzame mobiliteit in onze provincie”, aldus Hof. “Er liggen volop kansen bij werkgevers om te verduurzamen én de kosten te verlagen.”

Minder, ander en schoner vervoer

De verkeerswethouder is blij met de manier waarop de provincie de werkgevers betrekt bij duurzame mobiliteit. “We kunnen niet doorgaan zoals we het deden”, legt hij uit. “Ons wegennet zit boordevol en fossiele brandstoffen hebben niet de toekomst. De provinciale aanpak focust op minder, ander en schoner vervoer. Bij minder vervoer kun je denken aan het mijden van de spits. Moeten alle werknemers in de spits naar hun werk of kunnen we dat meer verspreiden over de dag? Kunnen we wat meer thuiswerken? Doel is het meer gelijkmatig gebruiken van de beschikbare infrastructuur.”

“Duurzaamheid en mobiliteit hoeven elkaar beslist niet te bijten”

Kansen in beeld brengen

Wat moeten we ons dan voorstellen bij ánder vervoer? De wethouder wijst weer naar buiten. “Onder meer elektrificatie, maar we kijken naar alle alternatieven die de bereikbaarheid helpen te vergroten. Denk aan beter openbaar vervoer, met betere aansluitingen en aantrekkelijkere stationsgebieden en busstations. En het moet ook schoner. De werkgeversaanpak stimuleert schoner vervoer om de effecten van slechte luchtkwaliteit op onze gezondheid en de natuur te beperken. Mobiliteitsoplossingen lijken vaak complex, maar de mobiliteitsmakelaars helpen werkgevers gratis met advies en maatwerk om de kansen in beeld te brengen.”

Beter en veiliger

Als het gaat om Twenterand, dan ziet wethouder Hof bereikbaarheid als belangrijk speerpunt. “Om interessant te blijven voor werkgevers én werknemers, zullen we er allereerst voor moeten zorgen dat onze bereikbaarheid beter en veiliger wordt”, stelt Hof. “Dat kan door de bestaande wegen te verbeteren, zoals het veiliger maken van de N36. Maar ook door elektrificatie van de spoorlijn die door onze gemeente loopt. Gelukkig trekt de Rijksoverheid bijna honderd miljoen uit om twee spoorlijnen, waaronder die tussen Almelo en Mariënberg, elektrisch te maken. Hier is flink wat lobbywerk aan voorafgegaan.”

Nedersaksenlijn

Veel lobbywerk zit ook in de nog aan te leggen zogeheten Nedersaksenlijn. “Dat is een rechtstreekse spoorverbinding tussen Enschede en Groningen”, vertelt Hof. “Bereikbaarheid is ook voor een plattelandsgemeente als Twenterand natuurlijk belangrijk. Maar het is voor de sociaaleconomische ontwikkeling van de héle grensregio cruciaal dat we betere spoorverbindingen krijgen naar alle delen van ons land, ook richting het noorden. En ook richting onze oosterburen. Die Nedersaksenlijn moet er gewoon komen. Ik zet me daar graag voor in.”

“De mobiliteitsmakelaars helpen werkgevers gratis met advies en maatwerk”

Bieden wat nodig is

Volgens de wethouder kiezen ook werknemers in Twenterand steeds vaker bewust of ze reizen, hoe ze reizen en met welk vervoersmiddel ze dat doen. “Uiteindelijk gaat het erom dat we in Overijssel, dus óók in Twenterand, optimaal kunnen bieden wat er qua vervoer nodig is”, zegt Arjan Hof. “De werknemers van nu willen best met het openbaar vervoer, maar dan moet dat wel aansluiten op hun wensen. Ze willen ook best gebruikmaken van deelvervoer, maar dat is tot nu toe alleen een klein succes in de grote steden. Op het platteland is het nog nauwelijks voorhanden.”

Ambities

Wat gaan werknemers en werkgevers in Twenterand merken van de ambities van Hof? “Van veel van die ambities merken we waarschijnlijk in de toekomst pas de resultaten”, bekent Hof. “Voor sommige plannen heb je namelijk écht een lange adem nodig. Zoals bij grote infraprojecten als de Nedersaksenlijn, elektrificatie van het spoor of het veiliger maken van de N36 met bijvoorbeeld een veilige fiets- en loopverbinding. Dat zijn langjarige projecten waar heel veel belangen spelen en ontzettend veel partijen een rol in hebben. Dat is niet morgen al klaar, maar daar plukken we over een tijdje wel de vruchten van.”

Stationsgebieden en deelvervoer

En op de korte termijn? “Er zijn ook zaken die we zelf lokaal moeten oppakken”, klinkt Hof taakbewust. “Denk aan het aantrekkelijker maken van onze stationsgebieden. De reizigers ook daadwerkelijk uitnodigen om uit te stappen en niet te blijven zitten tot de volgende halte. Dat kan best beter. Hierover zijn we in gesprek met betrokken partijen. Maar ik denk ook aan deelvervoer, per deelfiets of elektrische deelscooter, juist bij die stations waar geen goede aansluiting is op bijvoorbeeld busvervoer. Ik wil hier deze collegeperiode nog een start mee maken.”

Gemeente Twenterand
Ga naar de website
Vond je dit een goed artikel? Help dan het ondernemersmagazine aan 1000 vrienden. Want alleen met behulp van vrienden kunnen wij er voor zorgen dat jij als ondernemer het hele jaar door voorzien wordt van relevante artikelen. Daarnaast krijg je als particulier het magazine 2x per jaar thuisgestuurd en voor bedrijven zijn er nog vele andere extra's. Dus wil je ons ondersteunen kijk dan snel wat wij jou te bieden hebben. Vrijwel iedere euro die binnenkomt, investeren wij in onze journalistiek. Bekijk wie er al vriend of partner zijn.

Alvast bedankt namens iedereen bij Ondernemersmagazine.nl
Ik word vriend
misschien ook interessant

“Je als ondernemer druk maken over ICT is écht niet nodig”

Door:
Arjen Maat
|
Fotografie:
Jan-Thijs Vlaskamp
4
|
Datum:
19/12/2024

Van poloshirt met logo tot de allerbeste werkschoenen

Door:
Arjen Maat
|
Fotografie:
Niek Erents
4
|
Datum:
18/12/2024

Vloeren en traprenovaties met een hele dikke glimlach

Door:
Arjen Maat
|
Fotografie:
Stefan Schipper
4
|
Datum:
18/12/2024

De Kennismail

Ontvang één keer per maand onze nieuwsbrief met de beste verhalen, columns, nieuws en tips.
Bedankt! Jouw inschrijving is ontvangen.
Oops! Er ging iets mis tijdens het versturen van het formulier.

De meest recente nieuwsbrief

Klaar om jouw bedrijf in de schijnwerpers te zetten?

Is jouw bedrijf klaar om extra onder de aandacht te komen? Wil je laten zien waar je dagelijks mee bezig bent zodat andere ondernemers jouw bedrijf en jouw producten of diensten beter leren kennen? Deelnemen aan het Ondernemersmagazine is de perfecte manier om deze doelstellingen te realiseren.
Door mee te doen aan het Ondernemers Magazine Gemeente Tubbergen bereikte ik gericht 2000 ondernemers. Hier hield ik een aantal mooie contacten en nieuwe opdrachten aan over.
Joost Lansink | Innomads
Bedankt voor het invullen van het contactformulier. Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
All Rights Reserved 2020
Designed and build by Monolith opportunity creators