oogkwalitatieve jeugdzorg bieden, zonder wachtlijsten. Het klinkt als een utopie, maar Curess in Holten doet het gewoon. Eddy de Bruin stapte in 2018 in bij de - toen nog kleinere - zorgorganisatie. Hij leidt samen met Sanne ten Have (financieel directeur) en Tom van den Heuvel (operationeel directeur) de organisatie en vertelt hoe ze samen het hulpverleningsproces opnieuw ontwierpen. Door datagestuurd én mensgericht te werken.
“We wilden het echt anders doen. Naast de gezinnen staan, met oog voor onze cliënten en medewerkers. Met als basis: de jeugdzorg vernieuwen.” Een flinke uitdaging en een opvallend streven. Eddy kent als verpleegkundige en directeur-eigenaar van de Bendergroep beide kanten van de zorg. “De jeugdzorg is ouderwets, waar bedrijfsmatig werken al snel een vies woord is”, stelt hij. Het plan in 2018 was duidelijk: “De leukste werkgever worden én kwaliteit leveren. Zonder wachtlijst!” Dat vroeg om een duidelijk logistiek proces, een plan van aanpak en de nodige automatisering. Anno 2023 werken er ruim honderdtachtig ambulante hulpverleners bij deze groeiende organisatie en kunnen hulpvragen direct worden opgepakt. “Dat is broodnodig”, ziet Eddy. “Wanneer ouders bij ons of de gemeente aankloppen willen ze direct geholpen worden. Niet pas over een paar maanden.”
Samen werken aan verbinding
Vanuit Holten werkt Curess voor zo’n elfhonderd gezinnen in de regio’s Twente, Achterhoek, Midden-IJssel/Oost-Veluwe en Noord-Veluwe. “Ons kantoor bevindt zich in Holten, de ambulante hulpverleners werken altijd bij de gezinnen thuis. Daarom is het zaak dat we blijven investeren in elkaar en in de verbinding. Niet voor niets is ons motto: ‘naast elkaar, voor elkaar’. Dat geldt zowel voor onze cliënten als voor onze medewerkers.”
“De menselijke factor blijft de belangrijkste”
Werken in verbinding
Zo nodigt Curess haar hulpverleners regelmatig uit voor een opleidingsdag, waarbij soms tot tweehonderd medewerkers tegelijk worden geschoold. “Onze hulpverleners kiezen waar ze die dag aan werken. Die bijeenkomsten zijn belangrijk voor de verplichte SKJ-registratie (Stichting Kwaliteitsregister Jeugd). Tegelijkertijd zetten we daarbij volle bak in op de onderlinge connectie. Ook daarin gaan we onze eigen weg, volgen ons gevoel. We doen het anders, maar wel goed, al zeg ik het zelf.” De jeugdzorg is een pittige werkomgeving. “Onze hulpverleners komen veel tegen, zeker de beide intensieve zorgteams. Multiprobleemgezinnen, bedreigingen, agressie. Of zelfs suïcidepogingen... De impact is soms gigantisch; dit werk is zwaar en uitdagend tegelijk. Het is aan ons om goed voor ons team te zorgen”, vertelt Eddy. “Ook daar komt onze slogan weer terug. We willen echt naast onze mensen staan. Als transparante en betrokken organisatie. Zo blijft iedereen op de been!”
Datagestuurd zorg bieden
Curess is vernieuwend in de zorg. Ze werken datagestuurd, op basis van cijfers dus. En dat in een wereld die draait op gevoel. “Maar altijd met het oog op onze mensen”, benadrukt Eddy nogmaals. “Ons bedrijf is in principe één groot logistiek proces”, legt hij de werkwijze van Curess uit. “We zetten de juiste mensen op de juiste plek. Daarvoor ontwikkelden we een model dat voorspelt wie we waar nodig hebben. Alle credits gaan naar Tom van den Heuvel, die deze werkwijze doorontwikkelde in de Curess Caseload App.” Deze app zorgt voor een efficiëntere planning van de hulpverleners en daarmee een de reducering van de wachttijd.
Om alle data op de juiste manier te verwerken en zichtbaar te maken, werkt Curess samen met Zaakkracht. Eddy legt de kracht van deze werkwijze uit: “Heel simpel gezegd: de cliënt komt binnen, wordt geholpen en daarna ronden we de hulpverlening weer af. Zaakkracht maakt onze data inzichtelijk, zodat wij op het juiste moment de juiste hulpverlener klaar hebben staan.”
“We investeren in elkaar en in de verbinding”
Weet wat er speelt
Het is juist deze combinatie van techniek en mensen, waarmee Curess zich onderscheidt binnen de jeugdzorg. “De menselijke factor is en blijft belangrijk”, benadrukt Eddy. “Daarom investeren we zo bewust in de verbinding met onze hulpverleners. De menselijke, controlerende factor blijft. Denk aan werkdruk of persoonlijke omstandigheden. Onze mensen staan voorop.” Hij vervolgt: “Je moet weten wat er speelt. Je teams kennen. Wanneer je alleen op dataschermen focust, verlies je het contact en krijg je een scheef beeld. Dit systeem geeft ons inzicht, doet voorspellingen. Wij bewegen organisch mee.” Curess werkt daarom met een grote groep vaste ambulante hulpverleners. “We investeren niet alleen in onze mensen, maar ook in het behoud en aanwas van medewerkers. Onderaan de streep komt het weer terug bij onze instelling: we willen de leukste werkgever zijn en de beste kwaliteit leveren.”
In dit aansluitende artikel vertellen Eddy de Bruin en Erwin Leurink van Zaakkracht over hun inspirerende en dynamische samenwerking.