rjan Gijsbers begon op zijn 25ste in Borne met een winkel in automaterialen: Auto Shop Twente, kortweg: AST. Het was begin jaren negentig, de tijd waarin mobiele telecom vooral bestond uit vaste autotelefoons voor de zakelijke markt en waarmee je met de quote ‘ik rijd nu een tunnel in’ een vervelend gesprek nog geloofwaardig kon verbreken. Arjan: “Ik wilde met AST een totaaloplosser zijn in automotive producten; van uitlaten tot ruitenwisserblad, van bougie tot en met siervelg en last-but-not-least audioapparatuur. En daarbij groeide destijds ook de vraag naar inbouw van gsm telefoons.”
De winkel in Borne is al lang geleden ingeruild voor de huidige vestiging aan de Nieuwe Daarleveenseweg in Vriezenveen. De naam AST bestaat nog altijd, al staat de afkorting tegenwoordig voor Auto Service Totaal. “Tussendoor ook nog even als Auto Shop Totaal, omdat de vestigingsplaatsen van de soft franchise-dealers - Dedemsvaart, Hardenberg, Dronten, Nijverdal en Lelystad - de lading ‘Twente’ niet meer dekte,” lacht Arjan.
Projecten BV
De mobiele telecom groeide al snel uit tot een belangrijke productgroep binnen AST, dat zich vanwege de groei gedwongen zag het gehele assortiment in overzichtelijke productcategorieën in te delen. “Iets wat tot op de dag van vandaag nog altijd een punt van aandacht is voor ons, omdat het volgens mij nóg overzichtelijker kan,” vult Hendrik de Groot aan. Hendrik is sinds juni 2021 werkzaam bij AST en is verantwoordelijk voor de nieuwe B.V. ‘Projecten’, waar ook het sterk groeiende ‘Track & Trace’ onder valt. “In 2019 heb ik de grote portefeuille met zakelijke telecomcontracten verkocht en is AST zich steeds meer gaan focussen op ‘track en trace’, (ook wel ‘Blackbox’ genoemd, vanwege de verwarring met het traceren van je postpakketjes),” zegt Arjan. “Wij waren hier al een tijdje mee bezig en werkten op een platform van een externe leverancier. Maar als je daar een van de vele gebruikers bent en je hebt zo je eigen ideeën over de mogelijkheden met daarbij ook nog wensen van je klanten, dan loop je al snel tegen een muur aan.”
Eigen ‘track en trace’ platform
"Dus besloten we in 2020 om ons eigen Track & Trace-platform te gaan ontwikkelen, waardoor we alles in eigen beheer konden krijgen en houden. Beter voor ons en beter voor onze klanten. In alle opzichten.” Hendrik: “Track & trace is wagenparkbeheer anno nu. Transportbedrijven, bouwbedrijven of installatiebedrijven, waarvan sommigen dagelijks meer dan driehonderd auto’s op de weg hebben, willen niet alleen graag weten waar deze auto’s zich bevinden, maar worden hier min of meer ook toe gedwongen door de overheid. Denk alleen maar aan de fiscus als het gaat om bijtelling voor privégebruik. Maar je kunt er nog veel meer informatie uithalen. Niet alleen het brandstofverbruik, maar ook het rijgedrag of hoe lang draait een motor stationair bijvoorbeeld, dus de complete ‘ecoscore’, zoals dat heet. In deze tijd met hoge brandstofkosten niet onbelangrijk om te meten en te weten. Hoe groot of klein je wagenpark ook is, een besparing van vijf procent is al snel een hoop geld. Er zijn al bedrijven die maandelijks een werknemer met de beste ecoscore in het zonnetje zetten.”
The Internet Of Things (IOT)
Arjan: “Nog een mooi bijkomend voordeel is dat je exact kunt vaststellen hoelang een auto ergens stilstaat. Dit koppel je als installateur dan gewoon aan je facturering, waarmee je discussies met de klant kunt voorkomen. Maar denk als bedrijf ook maar aan Internet Of Things (IOT); dure en diefstalgevoelige apparatuur in diverse auto’s, die ook onderling door collega’s vaak worden uitgeleend en waarvan uiteindelijk niemand meer weet wie hem heeft gehad. Maar ook keuringen van apparaten of van de auto zelf.” Een groot aantal transport- en installatiebedrijven uit de regio zijn inmiddels al aangesloten op het track & trace-systeem van AST. “Onze komende uitdaging is het uitlezen van tachografen en deze te kunnen koppelen aan ons platform. Het was een vraag van een klant en dit kunnen we nu, omdat we het dus in eigen beheer hebben, dan ook direct oppakken. Net als de vraag van een klant die injectoren achter giertanks produceert en inzicht wil hebben in het gebruik versus de levensduur van zijn product,” zegt Hendrik.
Groei in het audiovisuele en beveiligingssegment
Arjan: “Het mooie voor ons is dat door de groei van ons track & trace-platform, ook onze audiovisuele producten - alarminstallaties, camera’s, beveiliging - een enorme boost heeft gekregen. Want je wilt natuurlijk ook in één oogopslag alle data en insights die ons platform je verschaft, goed kunnen bekijken. Met een mooi groot scherm aan de muur,” waarop Hendrik de daad bij het woord voegt en mij op zo’n groot scherm een indrukwekkend hoeveelheid overzichtelijk en grafisch weergegeven data toont. “Maar ook de omzet in inbouw van alarminstallaties is hierdoor bijna vanzelfsprekend gaan groeien.” Het ontwikkelen van een eigen Track & Trace-platform voor een bedrijf als AST mag gerust een risicovolle investering worden genoemd. “Dat is investeren in software meestal. Dat kun je ook alleen maar doen met het vertrouwen van je klanten. Die je ook de tijd gunnen en niet direct op de achterste benen staan als er even iets niet werkt. Zeg maar gerust: de Twentse mentaliteit. We doen het weliswaar in eigen beheer, maar niet in eigen huis. Bewust niet. Want softwareontwikkeling houdt nooit op en je moet ook continuïteit kunnen bieden.”
Uitbreiding naar landelijk netwerk
Willen jullie je franchise netwerk op korte termijn nog verder uitbreiden? Arjan: “Uitbreiding in aantallen winkels is geen doel op zich. Maar wij zien wel mogelijkheden in een netwerk van AST-servicepunten. Kwalitatief goede partners voor de inbouw van onze Track & Trace- software.” Daar zijn we wel mee bezig. Zo kunnen we ons platform namelijk ook landelijk beter uitrollen,” zegt Hendrik. Arjan Gijsbers knikt. Waarmee hij de ambities van AST bevestigt.