et die stap! Die allereerste stap. Durf, dus doe! Net zoals NASA-astronaut Neil Armstrong dat deed, op die gedenkwaardige zondag 20 juli 1969. Na een veilige landing werd eerst de druk in de maanlander Eagle gelijk geschakeld aan de druk op de Maan. Toen werd het luik geopend. Stap voor stap tastten de voeten van de astronaut de traptreden af richting het maanoppervlak. Daarna draaide hij zich om en zette zijn linkervoet op de Maan, precies om 02.56 uur UTC, gecoördineerde wereldtijd. Hierop sprak Neil Armstrong de gedenkwaardige woorden: “That’s one small step for [a] man, one giant leap for mankind”.
Reuzesprong
Zo’n 650 miljoen mensen hoorden en zagen live op radio en televisie zijn beroemde uitspraak, achttien procent van de toenmalige wereldbevolking van circa 3,6 miljard mensen. Want het wás de aankondiging van een reuzesprong! Inmiddels zijn er circa 7,7 miljard bewoners op onze gedeelde planeet, ruim een verdubbeling dus in meer dan vijftig jaar tijd. Hoogstwaarschijnlijk resulteert dit in 2050 een wereldbevolking van bijna 10 miljard mensen. Bijna de helft meer. Exponentiële kentering in de praktijk. Momenteel wordt gewerkt aan aardbewoners op de Maan, en aan tijdelijke behuizing daar en zelfs veel verder in het Universum. Toch ligt nu onze grootste en gezamenlijke uitdaging híer, op onze Aarde.
Plan B
Als we de wereld willen doorgeven aan onze kinderen en kleinkinderen, dan moeten we het met elkaar écht anders doen! Geen planeet B, maar wel plan B: een economie van Betekenis. Dat is een economie waarin waarde wint van geld. De grenzen van het huidige systeem – waarin economische groei boven alles gaat – zijn bereikt. Overal ter wereld gaan de sociale en ecologische alarmbellen af. Onze planeet is op, net als de meeste mensen. We worden wel steeds rijker, maar niet steeds gelukkiger. Gezamenlijk moeten we richting een ander systeem, waarin niet de markt en de winstmaximalisatie maar onze gemeenschappen en onze Aarde centraal staan. Daarom plan B: bloei in plaats van groei. Een systeem waarin materiële welvaart in balans blijft met immaterieel welzijn en welbevinden.
Volhoudbaar veranderen
Voor het verantwoord doorgeven aan volgende generaties is in september 2015 in Parijs de basis gelegd door 197 regeringsleiders. Onder de vlag van de Verenigde Naties stelden zij de 17 Global Goals vast voor wereldwijde duurzame ontwikkeling. Een gezamenlijk “moonshot” voor het leven op onze planeet. Een economische, sociale en ecologische kans voor volhoudbaar veranderen. Planet, People, Prosperity. In die volgorde. Elk duurzaam doel biedt kansen, omdat hier feitelijk sprake is van “afgedwongen marktvraag”: in 2030 móeten alle doelen bereikt zijn om de opwarming van onze Aarde onder de 1,5 graden Celsius te houden. We hebben dus nog minder dan een decennium de tijd. Dat verlangt tal van baanbrekende innovaties en hoogtechnologische alternatieven. Juist de maakindustrie in Oost-Nederland kan volop profiteren van een exponentieel veranderende wereld.
Verhalen vertellen
In de praktijk blijken veel bedrijven in de maakindustrie al te beschikken over praktische producten, opmerkelijke oplossingen, of slimme systemen. Stuk voor stuk zijn het aantrekkelijke antwoorden voor een weerbarstige werkelijkheid. Toch vertellen ondernemers veel te weinig over welke moeite zij in hun bedrijven en sectoren al nemen om onze samenleving snel CO2-neutraal, circulair, biobased en regeneratief te maken. Het is nu of nooit! Want wie momenteel niet schakelt, valt tegen 2030 zeker buiten boord. En dat is volstrekt onnodig. Vertel gewoon wat jullie doen. Geef achtergronden, leg jouw persoonlijke drijfveren uit. Bied inzichten. Laat zien wat jou als ondernemer beroert en beweegt. Wat jullie teams allemaal teweeg brengen. Hoe jullie iedere dag letterlijk het verschil maken voor jullie klanten, eindgebruikers én collega’s.
Platform voor inspiratie
Het nieuwe platform MakersvoorMorgen.nl vertelt de verhalen van ondernemers die succesvol voor duurzaamheid hebben gekozen. Juíst om anderen te inspireren hetzelfde te doen. Kanshebbers die het beste voor hebben met onze wereld. Ondernemers die bovendien aan de dagelijkse leiding staan van hun bedrijf. Of juist een bedrijf beginnen om invulling te geven aan hun drang om écht iets te betekenen voor de wereld. Waar staan zij elke morgen vroeg voor op? Welke kijk hebben ze op een exponentieel veranderende wereld? Welke transformatie gaan zij met elkaar door? Hoe overtuigen ze klanten dat duurzaam of groen ondernemen gewoon kosten bespaart? Wat is hun verantwoorde businessmodel voor nu én later? Daarom: formuleer jouw “moonshot”, jullie goede zaak voor een volhoudbare toekomst. Want wat voor deze koplopers geldt, geldt ook voor jou als betrokken ondernemer: de wereld verdient jouw verhaal!
Laat je ook inspireren door ondernemers als Astrid, Bas, Frank, Gerrit, Jan en vele andere op www.MakersvoorMorgen.nl. Zij kozen allemaal voor een “business model shift”, en vonden andere wegen naar nieuwe waardecreatie voor hun klanten.