e verkoop van je bedrijf is een lastige keuze. Het kan zijn dat je met pensioen gaat of dat je gezondheidstechnisch niet meer in staat bent het bedrijf te runnen, maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat je toe bent aan een nieuwe uitdaging. Vooral wanneer het bedrijf goed loopt, kun je er een mooi bedrag aan overhouden. Toch kan het verkopen van een bedrijf de nodige stress en moeite met zich meebrengen. Hoe kun je de verkoop nu het beste aanpakken?
Stel je doelen
Een bedrijf verkopen begint bij het bepalen van de doelstellingen. Hierin is het van belang om een realistisch doel op te stellen en daarbij ook oog te houden op de toekomst na de verkoop. Naast dat de verkoop emotioneel kan zijn, hangt jouw financiële toekomst er ook vanaf. Denk dus goed na over een reële prijs voor jouw bedrijf. Er is geen vaste methode om de exacte waarde van een bedrijf te schatten, maar de meest gebruikte methode is de DCF-methode (discounted cash flow). Bedenk ook of het interessant is om het bedrijf op dit moment te verkopen, of dat je er meer voor kunt krijgen als je het over een aantal jaar verkoopt. Zet hierin de financiële voors en tegens tegen elkaar op, om de juiste keuze te maken. Daarnaast moet je rekening houden met hoeveel inkomen je maandelijks zou moeten genereren na de overdracht en hoe het zit met je pensioen.
Maak het bedrijf verkoopklaar
De volgende stap is het verkoopklaar maken van het bedrijf. Simpel gezegd maak je het bedrijf dan aantrekkelijker voor de kopende partij. Bij het verkoopklaar maken begin je met onderzoek doen om te bepalen hoe aantrekkelijk jouw bedrijf op dit moment is. Zo kun je bepalen of er eventuele aanpassingen nodig zijn. Er zou een aanpassing in het management mogelijk kunnen zijn, waarin taken overgedragen moeten worden aan personeelsleden voorafgaand aan de verkoop. Hierin is het van belang dat het bedrijf minder van jou afhangt. Ook is het belangrijk om de bedrijfsstrategie na te lopen. Denk er bijvoorbeeld aan dat je de strategie logisch hebt opgesteld met betrekking tot contracten, administratie, voorraadbeheer en debiteurenbeheer.
Schrijf een overdrachtsplan
Een ander essentieel onderdeel is het opstellen van een overdrachtsplan. Hierin beschrijf je hoe je de verkoop van het bedrijf gaat aanpakken en zorg je voor een uitgebreide analyse van het bedrijf. Verder omvat het de aanleiding van de verkoop, de sterke en zwakke punten, eventuele kansen en bedreigingen, een kopersprofiel, hoe je verwacht kopers te gaan zoeken en de strategie voor het onderhandelen. Door dit allemaal goed uit te werken, ben jij helemaal voorbereid op de verkoop.